De merknaam Donkervoort zal niet iedereen iets zeggen. Het is echter een zeer exclusief Nederlands sportautomerk waar we trots op mogen zijn. Op Marktplaats staat momenteel deze Donkervoort D8 te koop.
Joop Donkervoort startte in 1978 met de productie van een zelfontwikkelde sportauto afgeleid van de Lotus Seven. Het Engelse
Lotus was beroemd om zijn auto's die dankzij een ultralicht gewicht (zo'n 630 tot 650 kilogram, vergelijkbaar met een Formule 1-auto) in plaats van een beresterke motor zeer snel waren. Dat motto sprak Donkervoort ook aan, maar zijn auto's hebben behalve een laag gewicht al lang niets meer te maken met de Lotus Seven. Het in Lelystad gevestigde bedrijf maakt met 25 medewerkers zeer kleine aantallen auto's die in principe alleen in de EU aan de man worden gebracht.
------
Bekijk alle Donkervoort occasions op Marktplaats
------
Roadster
De eerste Donkervoort was de S7, daarna kwamen de S8 en de Donkervoort D8 in verschillende varianten. Allemaal zijn het roadsters met een stoffen kap en zelfs stoffen portieren, om het rijplezier en snelheid beperkende gewicht zo laag mogelijk te houden.
Motoren van Ford en Audi
Tot en met de Donkervoort S8AT (1986-1994) maakte Donkervoort gebruik van al dan niet aangepaste
Ford-motoren. De vier jaar daarna vormde een sterkere zestienkleps Ford Zetec-motor (tot 160 pk) of zelfs een Ford Cosworth-motor (tot 280 pk) het hart. In 1999 introduceerde het merk de Donkervoort D8 Audi met voor het eerst een van het Duitse merk afkomstige viercilinder turbomotor met vermogens tot 235 pk. Bijzonder was de introductie van de Donkervoort D8 GT in 2007. Het was de eerste gesloten sportauto van het in Lelystad gevestigde merk. Daarna kwam het huidige model, de Donkervoort D8 GTO (wel weer een roadster) dat sinds die tijd in verschillende versies op de markt is gebracht.
Donkervoort D8
De hier getoonde Donkervoort D8 uit 1997 is het laatste model met een motor van Ford, in dit geval een 1,8-liter Zetec-motor met 140 pk. Na het voorgaande over lage gewichten en prestaties ben je vast benieuwd naar de cijfers van deze al 20 jaar oude D8 met de minst krachtige motor. Die luiden als volgt: 0-100 km/u in 6,0 seconden en een topsnelheid van 200 km/u. Door het lage gewicht stijgen de prestaties van versies met meer vermogen navenant. Zo sprint de Donkervoort D8 270 (van zijn vermogen van 270 pk) in slechts 3,6 seconden naar 100 km/u. Hoewel de topsnelheid ver boven de 200 km/u ligt, is die voor een Donkervoort-rijder minder interessant. Het gaat om de acceleratie in combinatie met een weggedrag als van een raceauto.
Tweedehands Donkervoort
Omdat een Donkervoort vanwege zijn puristische rijeigenschappen en gebrek aan comfort geen auto is die je even voor woon- werkverkeer pakt, hebben ze meestal weinig kilometers gelopen. Zo ook deze D8 die slechts 41.000 kilometer achter de kiezen heeft. De verkoper is sinds 2002 de tweede eigenaar. Deze meldt als bijzonderheid dat de 'Donkie/Donkey', zoals ze ook wel liefkozend worden genoemd, voorzien is van een polyester afdekkap voor het passagierscompartiment, in plaats van een stoffen hoes die veel voorkomt. En dan de prijs. Tsja, die heeft de eigenaar heel wijs op 'bieden' gezet, want hoe bepaal je nou een vraagprijs van een auto waar er heel weinig van zijn en nog veel minder van worden aangeboden? Op dit moment staan op Marktplaats zeven Donkervoort occasions te koop. Prijzen lopen uiteen van ruim 20.000 tot 85.000 euro.