BMW riep in 2001 het Britse Mini nieuw leven in. In de grote steden werd het eigenzinnige model al snel populair onder yuppen en als rijdend reclameobject voor bedrijven. Hoe goed is een tweedehands Mini?
Als premium model in de compacte klasse had de
Mini bij zijn introductie eigenlijk geen concurrenten. Pas later kwamen andere merken met vergelijkbare auto's als de
Fiat 500, de Audi A1, de Alfa Mito en de
Citroën DS3. De eerste generatie Mini is geleverd als driedeurs hatchback en als cabrio (vanaf 2004). Vanaf de tweede generatie was er ook een stationwagen, de Mini Clubman (2007).
Sportief weggedrag
Met zijn geestelijke voorvader had de nieuwe, onder BMW gebouwde Mini eigenlijk weinig meer van doen, los van het op zijn klassieke voorganger geïnspireerde uiterlijk. De ruim 3,60 meter lange retro-auto was een stuk groter en werd al snel een verkoopsucces. Een ander kenmerk van de nieuwe Mini is zijn zeer sportieve weggedrag, maar van het harde onderstel moet je beslist houden.
Motoren van Chrysler en Toyota
Helaas maakte de techniek niet waar wat zijn premium plaatsing in de markt beloofde. De 1,6-liter benzinemotoren, uit een joint venture met Chrysler, kenden veel problemen en deden het 1.315 kg wegende model met zijn goede wegligging eigenlijk geen recht. De dieselmotor kwam van de Toyota Yaris en ook die 1,4-litermotor had het zwaar in de Mini. Gelukkig verbeterde de afwerking met de jaren. Bij de botsproeven van EuroNCAP haalde de Mini vier van de vijf sterren en dat is voor zo'n compact model een goede score.
Ga minimaal voor de Mini Cooper
BMW leverde de Mini in verschillende varianten. Basismodel Mini One had een 90 pk sterke motor. In de Mini Cooper kreeg de auto 25 pk meer tot zijn beschikking. Daarnaast was er nog het topmodel, de Mini Cooper S die dankzij toepassing van een compressor 170 pk noteerde. Vanaf 2005 was er tenslotte de Mini John Cooper Works met maar liefst 210 pk. De Mini One D (diesel) leverde 75 pk. Wie de sportieve rijeigenschappen echt wil benutten doet er goed aan minimaal voor de Mini Cooper te gaan.
Vanaf 2003
Bij de apk zorgen de eerste bouwjaren van de Mini steevast voor lange lijsten met problemen. Gebroken stoelzittingen, roest aan de achterklep, kapotte brandstofpompen, lawaai tijdens het rijden door loszittende delen, lekkende schuifdaken, olielekkage en kapotte koplampen. Dat laatste heeft te maken met de scharnierende motorkap. Laat je die te hard naar beneden vallen, dan begeven de gloeilampen het. Vanaf bouwjaar 2003 zitten de auto's stukken beter in elkaar. Dat jaar haalde de Mini in zijn klasse zelfs het beste resultaat in de statistieken van de wegenwacht. Als je vanaf 2004 winkelt is bovendien het punt van de versnellingsbak ondervangen. Tot bouwjaar 2004 is die bak van Midland Gear en dit stuk techniek gaf veel problemen. Met de komst van een Getrag-bak in 2004 behoren de problemen tot het verleden. Echte fans verdragen de ongemakken van de Mini echter geduldig vanwege zijn guitige uiterlijk en de destijds in zijn klasse unieke rij-eigenschappen.
Tweedehands Mini
Wie op zoek is naar een Mini occasion van de eerste generatie zit bij Marktplaats goed. Hier staan meer dan 600 tweedehands Mini's te koop. Prijzen starten vanaf 3.000 euro voor exemplaren met rond de twee ton op de klok.