De eerste generatie Nissan Qashqai werd in 2007 geïntroduceerd en was de eerste crossover die een echt groot publiek bereikte. Enkele belangrijke concurrenten zijn de Hyundai ix35, de Kia Sportage en de Volkswagen Tiguan.
De
Nissan Qashqai opereert in het segment van de compacte middenklasse. In die zin kun je hem zien als een iets verhoogde
Volkswagen Golf. In het gamma van Nissan valt de Qashqai tussen de Nissan Juke en de Nissan X-Trail. De meeste uitvoeringen van deze 'softroader', of semiterreinwagen, hebben gewoon voorwielaandrijving; vierwielaandrijving is optioneel.
Zeven personen
De Nissan Qashqai is in principe een verhoogde vijfdeurs hatchback met zitplaats voor vijf personen. Een jaar na zijn introductie kwam echter de Qashqai+2 op de markt. Deze biedt in de kofferbak – dankzij de met 21 cm verlengde carrosserie - een extra zitbank waardoor plaats ontstaat voor zeven personen. De bagageruimte van de vijfpersoons Qashqai heeft een inhoud van slechts 410 liter (500 liter voor de +2) en kan met de achterbank neergeklapt worden vergroot tot 1.513 liter. Testers beviel het personenautoachtige rijkarakter van de Qashqai, maar ze waren minder te spreken over de vage besturing. De besturing is met de facelift van 2010 echter verbeterd. Ook kwam de Qashqai een tikkeltje (2 cm) hoger op de wielen te staan.
ESP niet optioneel
De Nissan Qashqai heeft een gemiddelde veiligheidsuitrusting. ABS en zes airbags zijn aanwezig, maar ESP was op eenvoudige uitvoeringen niet te bestellen en was op de duurdere versies optioneel. Bij de botsproeven van EuroNCAP behaalde de Qashqai de maximale score van vijf sterren.
Alleen viercilinders
Nissan leverde in de eerste Qashqai alleen viercilindermotoren, zowel benzine als diesel. Het vermogen van de benzineversies loopt uiteen van 114 tot 141 pk, bij de diesels bedraagt dit 103 tot 150 pk. Het gemiddeld praktijkverbruik van de benzinemotoren ligt rond de 8 l/100 km, de diesels hebben twee liter minder nodig.
Zeer betrouwbaar
Bij de wegenwacht staat de Nissan Qashqai te boek als zeer betrouwbaar, maar storingsvrij is hij niet. Zo zijn de eerste bouwjaren diverse keren terugroepacties ten deel gevallen vanwege het slot van de kofferbak, de assen en de zij-airbags. Werp daarom voor of tijdens de proefrit een blik in het serviceboekje om te kijken of verbeteringen aan deze onderdelen bij de Nissan-dealer zijn doorgevoerd. Er zijn nog meer mankementen bekend. Defecte koelventilatoren komen vooral voor bij benzineversies tot bouwjaar 2009. Auto's van de twee jaren daarvoor (opnieuw voor de benzinemotoren) hadden nog al eens een kapotte brandstofpomp.
Defecte koppeling
Alle diesels lijden onder losgeraakte slangen van de turbo of een niet juist functionerend motormanagement. Daarnaast heeft het gehele bouwjaar 2009 last van opvallend veel defecte koppelingen. Bij de apk presteert de Qashqai beter. Slechts kapotte verlichting is bovengemiddeld vaak genoteerd, maar dat is eerder een kwestie van matig onderhoud dan van een slechte auto.
Nissan Qashqai occasions
Op Marktplaats staan een kleine 500 Nissan Qashqai occasions van de eerste generatie te koop. Prijzen starten momenteel zo rond de 7.000 euro.