Porsche heeft de tweede generatie van de Panamera enkele weken geleden al gelanceerd. Toen waren er drie uitvoeringen leverbaar. Dat er meer versies van de nieuwe Porsche Panamera zouden komen is geen verrassing. Maar wel dat er een E-Hybrid bijzit.
De E-Hybrid is de vierde uitvoering van de nieuwe Panamera. Er zijn al een Panamera 4S (440 pk),
Panamera 4S Diesel (422 pk) en Panamera Turbo (550 pk). De Panamera E-Hybrid heeft meer vermogen dan de 4S en bijna net zo veel koppel als de diesel, maar is aanzienlijk zuiniger en goedkoper.
Nieuwe V6
Het meest bijzondere van de Panamera E-Hybrid is natuurlijk de aandrijving. De brandstofmotor is een geheel nieuwe versie van de 2.9 liter V6, met twee turbo's; in dit geval goed voor 330 pk en 450 Nm. In principe zijn dat al prima waarden. De elektromotor zelf levert 136 pk en 400 Nm. Deze getallen dienen niet bij elkaar op geteld te worden. De elektromotor levert zijn vermogen direct, waarna het vermogen en koppel afnemen naarmate het toerental stijgt. Dit in tegenstelling tot de verbrandingsmotor: daarbij nemen het vermogen en koppel toe naarmate het toerental stijgt. Het gezamenlijk systeemvermogen bedraagt 462 pk en het maximale, gecombineerde koppel is 700 Nm.
Zuinig of snel
Verder is de aandrijflijn ten opzichte van de vorige E-Hybrid ook gewijzigd. De transmissie is nu een achttraps PDK (automaat met dubbele koppeling) in plaats van een automaat met koppelomvormer. De E-Hybrid heeft altijd vierwielaandrijving. Deze combinatie van motoren en transmissie zorgt voor aansprekende prestaties. De sprint naar 0-100 km/u duurt slechts 4,6 seconden terwijl de topsnelheid 278 km/u is. Volgens de NEDC verbruikt de Panamera E-Hybrid 2,5 liter per 100 km en bedraagt de CO2-uitstoot 56 gram per kilometer. De elektromotor is volgens Porsche niet zwaarder geworden, maar wel sterker waardoor de actieradius ook is toegenomen. Puur en alleen op de elektromotor moet een kleine 50 km mogelijk zijn.
Digitaal
Het interieur van de E-Hybrid is gelijk aan dat van de reguliere Panamera's. Ook hier domineren de
digitale klokkenwinkel en het grote digitale multimediascherm. Speciaal voor de E-Hybrid is de Porsche Advanced Cockpit uitgerust met een vermogensmeter die aangeeft hoe de Hybride zijn vermogen opwekt en regenereert.
Vier nieuwe modi
De Panamera E-Hybrid is standaard uitgerust met het Porsche Sport Chrono Package met een rijmodus-schakelaar, welke zich op het stuurwiel bevindt. Net als bij de 'gewone' Panamera kan de bestuurder kiezen uit de Sport- en Sport Plus-modus. Speciaal voor de E-Hybrid zijn er vier nieuwe standen. De eerste is E-Power. In deze stand rijdt de auto alleen op de elektromotor. De tweede stand is Hybrid Auto, waarbij de elektromotor en brandstofmotor zo harmonieus mogelijk samenwerken. E-Hold betekent dat er alleen maar gebruik wordt gemaakt van de benzinemotor. Dit kan handig zijn als je lange tijd achtereen moet rijden, maar vervolgens in een stad moet zijn waar een milieuzone geldt. Dan kun je op dat moment overschakelen op E-Power. De laatste stand is E-Charge, waarbij de benzinemotor de accu's bijvult.
De vorige generatie Porsche Panamera E-Hybrid was een kleine hit in Nederland. Dit kwam mede doordat de auto te leasen was met een zeer lage bijtelling. Deze regels worden per 1 januari 2017 aangepast, waardoor de nieuwe Panamera E-Hybrid in de 22%-categorie valt, net als alle andere Panamera's. De Panamera E-Hybrid is per direct te bestellen vanaf 114.700 euro.
Op zoek naar een jong gebruikte Panamera? Klik dan hier voor het aanbod op Marktplaats.