Vraagje: wat denk je van het huidige modellengamma van Renault? Persoonlijk vind ik de modellen die nu bij de Renault-dealer staan allemaal flink geslaagd, qua ontwerp. Ze worden steeds strakker. Vooral de nieuwste Mégane Estate vind ik gewoon een lekkere kar om te zien. Het maakt me trots. Waarom? Dat leg ik uit.
Hollandsch glorie op onze wegen
Het kwam al eerder voorbij op dit blog: er zit een Nederlander achter de tekentafel bij het merk met het wybertje. Laurens van den Acker is al een paar jaar de designbaas van Renault. En nu de Fransen de volgende generatie
Scénic hebben voorgesteld, zijn al de nieuwe modellen binnenkort van de nieuwe stempel. Zo vertonen ze dus allemaal de meest recente signatuur van het merk. Als kaaskoppert ga ik daarvan glunderen. Ik bedoel: het merk bouwt zo’n twee miljoen auto’s per jaar en is hard op weg het tweede merk in Europa te worden (
VW op 1,
Ford nu nog 2). Al die auto’s zijn dus gewoon getekend door onze eigenste Van den Acker. Het straatbeeld wordt in heel dit werelddeel dus steeds Nederlandser, soort van. Mooi toch?
Bij mij stond dit ‘onder andere Van den Acker-design’ in 1:18 op de slaapkamer.
Oud TU-student ‘tekent’ auto’s
Laten we even in de carrière van Laurens van den Acker duiken. Hij studeerde in Delft aan de TU. Daar deed hij industriële vormgeving. Na zijn studie ging hij in 1990 aan de slag bij een Italiaans ontwerpbureau. Hij tekende mee aan een legendarisch model dat op menig tienerkamer in schaal 1:18 stond te pronken: de Bugatti EB110. Een paar jaar later werkte Laurens in Amerika bij Ford. Hij was er onder meer verantwoordelijk voor het uiterlijk van de Ford Escape.
Liever een echte Van den Acker van vóór 2009 voor de deur? Ga voor een Ford Escape…
Emotion in motion
Na Amerika volgde Japan: Van den Acker ging aan de slag bij Mazda. Het merk stond vroeger dan misschien bekend als wat rechttoe rechtaan, qua ontwerpen, maar nu spat de dynamiek ervan af. En juist de Nederlandse ontwerper heeft een flinke bijdrage geleverd aan de ontwikkeling van een modellengamma dat beweging lijkt uit te stralen. In zijn modellen liet hij ‘the emotion in motion’ zien. De in Deurne geboren designer tekende vele conceptcars, zoals de Nagare en Hakaze, maar ook een auto die ‘gewoon’ in productie ging: de vorige generatie
Mazda 3.
Hoe Hollands wil je het hebben. Het weer klopt, het straatbeeld en… het ontwerp.
Le Quément-kikker
Sinds 2009 werkt Laurens van den Acker bij Renault. Hij heeft daar de Fransman Patrick le Quément opgevolgd. Die laatste werd bekend met controversiële ontwerpen als de eerste
Renault Twingo, ook wel de Le Quement-kikker genoemd, en de tweede
Renault Mégane (je weet wel, die met de rechtopstaande achterruit). Ook de Avantime en
Vel Satis zullen we niet snel vergeten.
Voorganger Le Quément maakte ook bijzondere ontwerpen. Mijn lievelings? De Twingo.
In ’09 nam de Nederlander het stokje, of beter: het potloodje, over. Renault scoort sindsdien enorm goede verkopen. De
Clio is mateloos populair en de
Captur schopte het in één keer tot de best verkochte compacte SUV in zijn klasse. En nu gaat ook leaserijdend Nederland en masse in een Van den Acker-ontwerp stappen. Let maar op: die nieuwe Megane Estate wordt een topper. Meer Nederlandse designtaal in het straatbeeld dus: ik zie er naar uit.
De Peugeot 308SW is erg populair op het moment. Mark my words: deze Renault Mégane Estate gaat het stokje in zijn klasse overnemen.