Renault Sport schaaft de Clio R.S. bij

In navolging van de gewone Renault Clio zijn de sportieve varianten ook onder handen genomen. Het uiterlijk kreeg een opfrisbeurt en ook in het interieur zijn er wijzigingen te noteren. Er is nu keuze tussen twee motoren en maar liefst drie verschillende onderstellen.

Facelift

De nieuwe Renault Clio R.S. heeft dus een facelift ontvangen. De wijzigingen zijn subtiel, maar het design van Nederlander Laurens van den Acker is wel degelijk veranderd. Zo is de grille anders en vallen de mistlampen op. Deze zogenaamde R.S. Vision led-verlichting is geïnspireerd op de geblokte vlag die Renault Sport ook gebruikt voor de stickers van hun racemodellen en zelfs enkele speciale uitvoeringen van de Twingo, Clio en Mégane. MEDIA SELECTION

Uitvoeringen

In plaats van één sportieve uitvoering kun je kiezen hoe je de leukste Hot Hatch wilt hebben.  De Clio R.S. is leverbaar met drie verschillende onderstellen en twee motorvarianten. Het begint met de Clio R.S. met het standaard 'Sport'-onderstel en 17 inch velgen en 200 pk uit de 1.6 turbo viercilinder. Optioneel kun je deze krijgen met het 'Cup' chassis en 18 inch velgen. Deze uitvoering is geschikt voor de enthousiasteling die weliswaar voornamelijk op de openbare weg rijdt, maar af en toe ook voor een bezoekje aan een circuit brengt. Wil je de scherpste en snelste versie, geoptimaliseerd voor circuitgebruik, ga dan voor de Clio R.S. Trophy. Deze (nog altijd straatlegale) topuitvoering heeft weliswaar dezelfde motor, maar dan met 220 pk. Alle uitvoeringen zijn gekoppeld aan een automatische EDC transmissie met dubbele koppeling en zes verzetten. Volgens Renault is de Clio R.S. Trophy de snelste auto in zijn segment. De sprint naar 100 km/u neemt 6,6 seconden in beslag en de topsnelheid bedraagt 235 km/u. In vergelijking met de Ford Fiesta ST, Peugeot 208 GTI en Volkswagen Polo GTI klopt die stelling. Echter, de Mini Cooper S JCW en Audi S1 zijn wel sneller (en aanzienlijk duurder).

Opties

Bijzonder in dit segment is dat je optioneel kunt kiezen voor een Akropiviç uitlaatsysteem. Akropoviç is van origine een Slowaakse fabrikant gespecialiseerd in uitlaten voor de racerij. Normaliter is dit een optie voor veel duurdere (sport)auto's. Naast een spectaculairder geluid zorgt de uitlaat voor een betere gasrespons en is het systeem iets lichter. RENAULT CLIO IV R.S. 220 EDC TROPHY (B98 RS TROPHY) - PHASE 2 Een andere optie die de sportieve bestuurder kan interesseren is Renault Sport Race Monitor 2.0. Met deze gadget is het mogelijk om diverse data te laten zien via het R-Link (navigatie-) systeem. Denk aan parameters en informatie over de sprinttijd, g-krachten, olietemperatuur, stuurhoek, trekkracht, vermogen of zelfs de temperatuur van de lucht in het inlaattraject.

GT-Line

Net zoals bij veel Duitse merken heeft Renault ook een label tussen de reguliere Renaults en de producten van Renault Sport. Deze uitvoering heet GT-Line en is minder uitgesproken dan de R.S. modellen, maar aanmerkelijk sportiever dan de gewone Clio. De GT-Line is beschikbaar met nieuwe 16 inch en 17 inch velgen en is te herkennen aan de diffuser. Het interieur van de GT-Line is voorzien van blauwe details. MEDIA SELECTION - 16-INCH DARK METAL WHEEL RIM

Prijzen

De prijzen voor de opgefriste sportieve Clio's zijn nog niet bekend. Binnenkort zijn ze bij de dealer te bestellen. De eerste exemplaren worden in het najaar geleverd. Mocht je niet kunnen wachten tot dat moment, bekijk het huidige aanbod van Renault Clio's hier.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Protected by WP Anti Spam