Schatkamer Marktplaats: Renault Avantime

Deze keer geen auto die bijzonder is vanwege een lage kilometerstand, maar de Renault Avantime is op zichzelf al bijzonder genoeg. De pers duidde de gewaagd vormgegeven Renault destijds aan als ruimte-auto in de betekenis van heelal, een UFO voor de weg dus. ---- Bekijk alle Avantime occasions op Marktplaats. ---- Inmiddels is Renault weer geland, maar aan het begin van de nieuwe eeuw introduceerde het merk een gewaagde, nieuwe designtaal waarvan de Avantime de meest uitgesproken exponent was. Scherpe lijnen en – vooral – de ronde achterruit kenmerken het design van de door het Franse Matra gebouwde driedeurs MPV. Als technische basis voor de Avantime diende het onderstel van de Espace III. Designer Patrick le Quément was eveneens verantwoordelijk voor de Renaults Mégane II, de Twingo, de Scénic, de Laguna I en de Vel Satis. Alsof het ontwerp van de Avantime op zich al niet vernieuwend genoeg was, koos hij er ook nog eens voor het dak, inclusief a- en c-stijl in contrasterend zilvergrijs uit te voeren.

Techniek

Renault bood drie motoren aan voor de Avantime: een 2.0 Turbo, een 3.0 V6 en een 2.2 dCi. Bij youngtimers (auto's vanaf vijftien jaar oud) en klassiekers doen topmodellen het altijd het best en dit exemplaar heeft met de V6 dan ook de best mogelijke motorisering. De motor levert 210 pk waarmee je nooit vermogen tekort komt.

Luxe

De fabrikant mikte met de luxe uitgeruste Avantime op de bovenkant van de markt in zijn segment. De inzittenden genieten het comfort van onder meer een panoramadak dat bovendien open kan, climate control en een navigatiesysteem. Ook de stoelverwarming en cruise control zijn fijne accessoires.

Tijd vooruit

Vele autoliefhebbers vinden het jammer, want de wegen zijn inmiddels overwegend met eenheidsworst gevuld, maar de Avantime was voor autokopers kennelijk zijn tijd te ver vooruit of in ieder geval te gewaagd vormgegeven. Al na twee jaar (van 2001 tot 2003) en slechts 8.500 exemplaren trok Renault de stekker uit de Avantime. Met een dermate laag productieaantal lijkt waardestijging in de toekomst gegarandeerd, mits het ontwerp dan wél breed gewaardeerd wordt en het betreffende exemplaar in goede staat verkeert.

Historie bekend

In Nederland staan volgens de advertentie momenteel slechts 200 Avantimes geregistreerd, waarvan bovendien slechts een derde beschikt over een automaat. Een extra bijzonderheid van deze is de rode tint (zeldzaam op de Avantime) en al helemaal in combinatie met de two-tone bekleding die Renault nauwelijks heeft toegepast. Van belang voor een auto van deze leeftijd is verder dat de historie compleet is. Het feit dat deze Avantime daarbij door slechts twee handen is gegaan spreekt ook voor dit exemplaar.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Protected by WP Anti Spam