De markt voor klassieke sportauto's is zo door het dak gegaan dat ze voor menigeen niet meer te betalen zijn. Zo kost een beetje klassieker tegenwoordig al snel ruim boven de 50.000 euro. Dit zijn drie exoten waarmee je kunt aankomen zonder een tweede hypotheek te hoeven afsluiten.
------
Bekijk alle sportauto's op Marktplaats
------
Lotus Esprit S3
Dankzij een laag gewicht, de middenmotor en een uitgekiend onderstel is de
Lotus Esprit (zie ook openingsfoto) een pure sportauto. Hoewel de Ferrari Mondial, de Ferrari 308 de de Lamborghini Jalpa een vergelijkbare configuratie hadden, was de
Lotus uniek vanwege zijn viercilinder turbomotor. Het Engelse merk was er alles aan gelegen om ten behoeve van het weggedrag in bochten het autogewicht zo laag mogelijk te houden. In plaats van de V8 van bovengenoemde concurrentie heeft de Esprit daarom een 2,2 liter turbomotor met een bescheiden vermogen van 160 pk. Dankzij een gewicht van 1.140 kilogram doet de Lotus op de sprint naar 100 km/u nauwelijks onder voor de Italiaanse concurrentie (plus minus 7 seconden). Op het gebied van topsnelheid legt de Engelsman met 217 km/u echter wel flink toe (tussen de 240 en 250 km/u voor de Italianen). Wat dat betreft is het erg jammer dat wegligging in bochten niet aan objectieve cijfers is gekoppeld, want dan zou het wel eens anders kunnen uitpakken.
Hoewel de Porsche 928 er net als de Lotus exotisch en snel uitziet, komt de Duitser met zijn voorin gemonteerde 4,5 liter V8 op het gebied van rijeigenschappen van een andere planeet. Achterwielaandrijving en een handbak zijn de enige overeenkomsten met de Esprit. Die handbak is in de 928 overigens zeldzaam en door ingewijden duidelijk gewaardeerd boven de automaat. De V8 levert weliswaar 241 pk, maar moet liefst 370 kilogram meer in beweging brengen en in bochten in het gareel houden. De Porsche is rijtechnisch dan ook veel meer een comfortabele GT voor de lange afstand dan een lichtvoetige sportauto. Na aanschaf alleen wel even dat afzichtelijke after market-stuur vervangen door een exemplaar van Porsche, want dit doet afbreuk aan de verder zo mooie, originele staat van deze
928.
Pontiac GTO
Nog een reuzenstap verder af van een flux stuurgedrag is deze onvervalste
muscle car. De
Pontiac GTO is met zijn 1.735 kilogram, weke vering en indirecte besturing vooral geschikt om rechtuit te gaan. Daar doet de af-fabriek 355 pk sterke 6,6 liter V8 niets aan af (dit exemplaar heeft zelfs een tot 435 pk gekietelde versie). Het toppunt van sportiviteit was in die tijd in Amerika dan ook de zogenaamde
quarter mile, een drag race over een kwart mijl (ongeveer 400 meter). Buiten die sprintsnelheid is deze auto vooral show en ook daarin blinkt de GTO met zijn uitzinnige vormgeving uit. Hier is het naar onze mening alleen opnieuw zaak zo snel mogelijk dat 'plastic fantastic' stuur te vervangen door een origineel exemplaar. Voor het juiste rock-'n'-roll-gevoel.
Voor- en nadelen van een klassieke sportauto
De voordelen van een oldtimer sportauto boven die van een moderne zijn legio. Bij een leeftijd van 40 jaar of ouder betaal je geen wegenbelasting. Is de datum eerste toelating jonger dan 40 jaar en van voor 1 januari 1988, dan valt de auto in de voordelige overgangsregeling. Hij mag dan tussen december en februari niet de weg op, maar dat moet je in ons klimaat met een klassieke sportauto ook niet willen. Een nadeel hiervan is overigens wel dat je stalling nodig hebt. Naast het belastingvoordeel is een all risk klassiekerverzekering zeer voordelig (denk aan plus minus 200-250 euro per jaar bij een taxatiewaarde van 20.000 euro). Een nadeel is het gespecialiseerde onderhoud, maar als je sleutelvaardig bent is de ouderwetse techniek juist weer een voordeel.