Of de vijfde generatie Subaru Impreza naar ons land komt, is nog niet bekend, maar we hopen van wel. Met vijf generaties is de Japanner inmiddels een echt icoon. Tijd voor een terugblik op bijna een kwart eeuw Subaru Impreza.
Het is 1992 als het Japanse Subaru de
Impreza introduceert als opvolger van de Subaru Leone. De Impreza maakt gebruik van een verkorte bodemplaat van de grotere Subaru Legacy. Naast de vierdeurs sedan verschijnt er ook een vijfdeurs stationwagon, de Subaru Impreza Plus. Het is deze Impreza waarmee het merk vanaf halverwege de jaren negentig drie jaar lang furore maakt in het WRC (wereld rally kampioenschap, de hoogste klasse van de rallysport).
Boxers
In plaats van met de 300 pk van de rallyversie moeten gewone stervelingen het doen met benzinemotoren van 90 tot 250 pk. Deze hebben allemaal een zogenaamde boxerconfiguratie wat betekent dat de cilinders tegenover elkaar liggen, zeg maar een V-motor met een blokhoek van 180 graden. Dit zorgt voor een herkenbare motorroffel die door liefhebbers erg gewaardeerd wordt. Ook hebben vrijwel alle motorversies standaard permanente vierwielaandrijving, een kenmerk van het merk Subaru. Dit verbetert de wegligging en maakt de modellen zeer geschikt om bijvoorbeeld een caravan mee te trekken. In 1997 kwam er een kleine facelift waarbij het model op diverse fronten werd gemoderniseerd. Door deze specifieke kenmerken opereert het merk in ons land in een niche, wat kleine verkoopaantallen oplevert. Toch staan op Marktplaats nog een kleine 50 Subaru Impreza occasions van de eerste generatie te koop.
Door zijn succes als rallyauto sprak de Eerste Subaru Impreza tot de verbeelding van veel autosportfans. Dat leverde een hele reeks sportieve uitvoeringen op, zoals deze Impreza GT Turbo met 211 pk.
Impreza WRX STI
De tweede Subaru Impreza was in 2000 weliswaar een compleet nieuw model, maar voor Subaru kenmerkende eigenschappen als boxermotoren en vierwielaandrijving bleven gehandhaafd, evenals de modelverdeling in een vierdeurs sedan en een stationwagon. De motoren werden echter wel krachtiger met als uitschieter de Subaru Impreza WRX STI met 280 pk. Dit model kreeg al na twee jaar een facelift, waarbij de karakteristieke ronde koplampen werden vervangen door meer gangbare exemplaren, en opnieuw een kleinere facelift in 2005. De belangrijkste kenmerken hiervan zijn nóg scherper gesneden koplampen, andere achterlichten en een driedelige grille. Wie een tweedehands Subaru Impreza van dit model zoekt vindt op Marktplaats ongeveer 75 auto's.
Het ontwerp van de tweede generatie Impreza was een evolutie van het design van zijn voorganger. Hier zien we het topmodel, de Impreza WRX STI als Plus (stationwagon).
Ook een diesel
Eind 2007 introduceerde Subaru de derde Impreza. Dit model was nog wel als vierdeurs sedan leverbaar, maar niet langer als stationwagon. Daarvoor in de plaats konden kopers echter wel kiezen voor een vijfdeurs hatchback. Het motorenaanbod bestond opnieuw uit louter viercilinders, maar voor het eerst was er ook een diesel leverbaar, de Subaru Impreza 2.0 CRD met 150 pk. Het vermogen van het topmodel steeg met 20 pk naar 300 pk. Van de derde Impreza zijn aanzienlijk minder exemplaren verkocht, maar op Marktplaats is altijd nog keuze uit zo'n 25 occasions.
De derde generatie Impreza was er voor het eerst als hatchback, in plaats van de stationwagon Impreza Plus.
Alleen als crossover
De vierde Subaru Impreza is aan ons land voorbij gegaan. In plaats daarvan introduceerden de Japanners hier eind 2011 alleen de opgehoogde (crossover) versie van de Impreza, de Subaru XV. Dit model had de beschikking over twee benzinemotoren (1.6 en 2.0) en een 2.0 diesel. Van de Subaru XV staan een kleine 40 occasions op Marktplaats.
De Subaru XV is eigenlijk een crossover van de vierde generatie Subaru Impreza.