Nieuwe Subaru Impreza: een volwassen jongensdroom

Op de New York International Auto Show heeft Subaru zijn nieuwe Impreza onthuld. De middenklasser met rallyroots is toe aan zijn vierde generatie en hij lijkt volwassener dan ooit. Maar blijft hij ook een jongensdroom?

Rallyauto

Herinner jij je de blauwe Subaru Impreza WRX van wijlen Colin McRae nog? Halverwege de jaren '90 hadden heel wat tieners een poster van de geelbestickerde rallyauto bestuurd door de Schotse racelegende op hun slaapkamer. Mede dankzij de rallysuccessen van de Impreza werd het merk Subaru in Europa op de kaart gezet. Het eerste productiemodel van de Impreza verscheen in 1992 en was toen al leverbaar met de vermaarde All Wheel Drive én als 211 pk sterke GT 555 editie. De Impreza bleef altijd onlosmakelijk verbonden met de rallysport. Ook toen er in 2000 en in 2007 nieuwe modellen geïntroduceerd werden, verloochende de Impreza zijn sportieve roots niet. De absurd snelle WRX-modellen bleven iedere generatie aanvoeren. Het is te hopen én te verwachten dat de nieuwste Impreza geen uitzondering wordt.

Sportieve looks

Laten we eens kijken naar de Impreza hatchback en sedan die Subaru in New York onthulde. Wat eigenlijk meteen opvalt, is de neus. De bijna gemeen kijkende koplampen en het uitgesproken grillwerk geven de nieuwe Impreza een indrukwekkend voorkomen. Ook de zijkanten stralen meer sportiviteit uit dan bij zijn voorganger. De langere carrosserie draagt hier ook aan bij. Zowel de hatchback als de sedan is vier centimeter gegroeid. Qua wegligging mogen we veel van de nieuwe Impreza's verwachten. Ze zijn 1 centimeter lager én dankzij het nieuwe onderstel maar liefst 70% stijver. Tel daarbij nog standaard vierwielaandrijving op en je weet nu al dat de Impreza gewoon weer supersportief is. Zoals het hoort.
Langer, lager, steviger en dus ook sportiever dan zijn voorganger

Langer, lager, steviger en dus ook sportiever dan zijn voorganger

Boxer

De Subaru Impreza heeft altijd bekend gestaan om zijn viercilinder boxermotor. Met een typerende roffel die vooral in de turbovarianten van de WRX STI's voor veel kippenvel kon zorgen. De in New York geïntroduceerde nieuwelingen hebben gelukkig ook weer zo'n krachtbron waarin de cilinders horizontaal liggen. Een moderne 2.0i met 152 pk om precies te zijn. Tot de uitrusting behoren straks zaken als een acht inch touchscreen, een multimediasysteem, een Harman/Kardon-audiosysteem, keyless entry en een CVT automatische transmissie. Het interieur van de nieuwe Impreza is er trouwens flink op vooruit gegaan. Waren de vroegere Impreza's vaak vooral heel functioneel met veel plastic, Subaru heeft nu gekozen voor meer hoogwaardige materialen. De Impreza krijgt bovendien draadloze laadtechnologie voor je smartphone én connectiviteit via Apple CarPlay en Android Auto.
Meer hoogwaardige materialen én draadloos je mobieltje opladen

Meer hoogwaardige materialen én draadloos je mobieltje opladen

Tweedehands Impreza

De Subaru Impreza rijdt al bijna 25 jaar in ons land rond. Vier generaties al en ook van de eerste zie je ze nog steeds wel eens. Dat zegt wel iets over de kwaliteit en degelijkheid van de Japanse gezinsauto. Tweedehands zijn er dan ook talloze goede exemplaren te vinden. Een vierwielaangedreven Impreza met ongeveer 150.000 km op de klok heb je al voor onder de duizend euro. En een Impreza GT met meer dan 200 pk heb je al voor een kleine 3.000 euro. Kun je dus voor een 'prikkie' die jongensdroom (her)beleven.
Een jongensdroom voor weinig: de Subaru Impreza GT.

Een jongensdroom voor weinig: de Subaru Impreza GT.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Protected by WP Anti Spam