In slechts 3,4 seconden van 0 naar 100 km/u. En dat in een volledig elektrische auto. Het kan met de Model X P90D, het topmodel in de nieuwe X-lijn van Tesla, dat dit jaar ook nog met de betaalbare Model 3 komt.
Nikola Tesla
Tesla werd in 2003 opgericht door Martin Eberhard en Marc Tarpenning. Het doel? Alle traditionele auto's met verbrandingsmotor vervangen door elektrische auto's. Na een flinke investering van Elon Musk (mede-oprichter van PayPal) werd de Tesla Roadster ontwikkeld. Het bedrijf, dat is vernoemd naar de beroemde uitvinder Nikola Tesla, heeft inmiddels een heel gamma aan luxueuze en sportieve elektrische auto's gelanceerd. En dit jaar komen er weer twee bij. De Tesla Model X en de Model 3. De eerste was onlangs te zien op op de Autosalon van Genève en valt vooral op vanwege zijn indrukwekkende Falcon-vleugeldeuren. De tweede is een betaalbare optie waar je nog wel even op moet wachten. Saillant detail: het modellengamma bestaat straks uit S, 3, X. Zie je het? En dan schijnt er ook ooit nog een heel sexy vierde model te komen, eh ja: de Y. Ook leuk om te weten, een groot deel van de nieuwe Tesla's die op dit moment nieuw worden geleverd in Europa komen uit... Nederland! Althans in Tilburg wordt de Tesla Model S al sinds 2013 in elkaar gesleuteld.
Vleugeldeuren zijn niet alleen cool, maar zorgen ook voor meer uitstapruimte bij het parkeren.
Ludicrous Speed
Het instapmodel van de Model X heeft een 70 kWh batterij. Goed voor een actieradius van 400 kilometer. Hij sprint in 6,3 seconden naar de honderd en haalt een topsnelheid van 210 km/u. De prijs van de instapper begint bij een niet misselijke 95.000 euro. De Model X 90D, met luchtvering en een accupakket van 90 kWh, staat vanaf 111.200 euro op de prijslijst. Hij heeft een bereik van 470 kilometer, schiet in 5 seconden naar de '100' en knalt door tot 250 km/u. Dan is er nog de Model X P90D. Het topmodel haalt 450 kilometer op één acculading en is al na 4 seconden de 100 gepasseerd. Met de
Ludicrous Speed upgrade gaat dit zelfs in 3.4 seconden. De P90D heeft standaard een actieve spoiler voor meer downforce en beschikt net als de andere Model X'en over vierwielaandrijving. Zijn vanafprijs zal rond de 135.000 euro komen te liggen.
De ruimte van een SUV met de prestaties van een elektrische hatchback.
Automatische piloot
De Model X biedt standaard ruimte aan vijf personen. Voor een meerprijs van 3.300 euro krijg je een wegklapbare derde zitrij en kunnen er zes personen mee op reis. Voor 4.400 euro is er ook nog een zevenszitsoptie, inclusief extra klimaatcontrole achterin. De veelgeprezen Autopilot van Tesla staat voor 2.800 euro op de optielijst. Dit systeem op basis van GPS, camera, radar en ultrasone geluiden kan zelf van rijstrook wisselen en de snelheid aanpassen aan ander verkeer. Op zoek naar optimale luxe? Dan kies je het Premium upgradepakket. Voor 5.500 euro wordt je Model X dan uitgerust met extra leer en alcantara, stoelventilatie, LED-sfeerlicht en LED-mistlampen. Muziekliefhebbers gaan voor het Ultra High Fidelity pakket met 17 speakers en digitale radio. Prijs? 2.700 euro.
Extra leer en alcantara én 17 speakers? Behoort allemaal tot de opties.
Tesla Model 3
Naast de prijzige Model X komt Tesla dit jaar ook - eindelijk - met een betaalbaar model. Op 31 maart wordt de Model 3 onthuld en die gaat waarschijnlijk zo'n 35.000 euro kosten. Dit kleinere broertje van de Model S is een elektrisch aangedreven sedan met een prima actieradius van ongeveer 350 kilometer. Na zijn onthulling duurt het waarschijnlijk nog dik een jaar voordat ie bij ons te bestellen is. Als je niet zo lang wilt wachten, kun je uiteraard nu al op zoek naar een gebruikte Tesla. Een tweedehands Tesla met nog geen 75.000 km op de teller heb je voor een kleine 60.000 euro.
Tesla's zijn niet goedkoop. Tweedehands moet je al gauw rekenen op een kleine 60.000 euro.