Toyota Mirai
Toyota blijft trends zetten op het gebied van alternatieve aandrijvingen. Was het merk vijftien jaar geleden het eerst met een in grote aantallen gebouwde hybride, de Toyota Prius, nu pionieren de Japanners opnieuw met de eerste waterstofauto voor het grote publiek. De Toyota Mirai (Japans voor 'toekomst') heeft een actieradius van 480 kilometer en, minstens zo belangrijk, je tankt hem in slechts vijf minuten vol. Belangrijke voordelen vergeleken met elektrisch aangedreven auto's. De Mirai komt eerst in Japan en Amerika op de markt, in september 2015 volgen onder meer Duitsland en Engeland. Mede omdat de nodige infrastructuur ontbreekt, gaat het bij ons langer duren. In Nederland zijn momenteel drie waterstoftankstations, waarvan er bovendien slechts één openbaar is. Hopelijk neemt dit aantal snel toe, zodat een vooruitstrevende auto als de Mirai ook hier kans krijgt om zich te bewijzen.Honda FCV
Ook concurrent Honda zit niet stil. Dat merk liet in Los Angeles de tweede generatie van zijn brandstofcel-studiemodel zien, de Honda FCV (Fuel Cell Vehicle). Gek genoeg hadden de Japanners een dag voor de introductie in LA in eigen land al het doek van de auto gehaald. De opvolger van de Honda FCX Clarity heeft net zo'n grote actieradius als de Toyota Mirai. Om onbekende redenen heeft Honda de marktintroductie in Japan overigens uitgesteld tot maart 2016.
Volkswagen Golf Variant HyMotion

In deze doorkijk van de Golf Variant HyMotion zijn achterin goed de waterstoftanks te zien. De brandstofcel en de elektromotor zitten boven elkaar in de motorruimte. De stroom wordt opgeslagen in het zwarte accupakket boven de waterstoftanks.

