Zoeken
We bezoeken de website van Marktplaats en gaan op zoek naar auto's die aansluiten bij bovenstaande wensen. We vullen het bedrag in (tussen de 8.000 en 10.000 euro) en vinken vervolgens bij carrosserie 'stationwagon' aan. We komen uit op 650 resultaten.Probeer het zelf: klik hier voor alle stationwagons van maximaal 10.000 euro!
De vijf
Uiteraard vind je voor 10.000 euro geen tweedehands exemplaren van de allernieuwste generatie stationwagons. Bij sommige Duitse merken, zoals de Audi A6 Avant, moesten we zelfs generaties terug om een goed exemplaar met weinig kilometers te vinden. Maar we vonden ook een BMW 5-serie Touring en een Mercedes E-klasse Estate die maar één nieuwere generatie boven zich moeten dulden. De Chrysler 300C Touring is een leuk alternatief voor wie iets bijzonders wil en de Volkswagen Passat Variant staat altijd hoog op verlanglijstjes. Gewoon, omdat het een Volkswagen is.1. Deze Volkswagen Passat uit 2006 biedt alles: ruimte, comfort, voldoende dynamiek en acceptabele kosten. Het is geen BMW, Audi of Mercedes, maar wat krijg je veel waar voor je geld met deze Variant 2.0 FSI. De 150 pk sterke benzinemotor scoort een gemiddeld verbruik van 8,4 liter op 100 km. Dat is heel acceptabel. En voor een 0-100 sprint in 9,6 seconden hoef je je ook niet te schamen. Waar we vooral op vielen was de lage kilometerstand van de auto; minder dan 100.000. De Comfortline-uitvoering ontbreekt het aan weinig. Lichtmetalen 17-inch wielen, climate control en verwarmde buitenspiegels zijn aan boord. Ook de trekhaak komt goed van pas.
Merk: Volkswagen
Type: Passat Variant 2.0 FSI
Bouwjaar: 2006
Prijs: 9.950 euro
Nieuwprijs toen: ca. 35.900 euro
Kilometerstand: 98.439 km
Motor: 1.984 cc, viercilinder, benzine, 150 pk
Topsnelheid: 210 km/h
0-100 km/h: 9,6 sec.
Aanbieder: Autobedrijf
Garantie: Ja, 6 maanden
Belasting (3 mnd.): 180 euro
Apk tot: 5 september 2015
Plus en min
+ Veel waar voor je geld
+ Volop keuze
+ Goede garantievoorwaarden
– Wat gewoontjes
2. Als Peter een stationwagon zoekt met veel ruimte, kan hij bijna niet om de Mercedes E-klasse Estate heen. De auto die wij vonden werd gebouwd in 2004. Voor een flinke bagageruimte ben je in deze station uit de hoge middenklasse aan het juiste adres, 690 tot 1.950 liter past er achter in de Mercedes. Tien jaar terug werd ruim 55.000 euro voor deze auto betaald en vandaag de dag neem je hem voor 9.795 euro mee naar huis. Mede door zijn lage kilometerstand, klinkt dat als een prima aanbieding. Onder de kap van de achterwiel aangedreven stationwagon ligt een 163 pk sterke 1,8-liter viercilinder benzinemotor, die 1 op 11 rijdt.
Merk: Mercedes
Type: E 200 Kompressor Classic Combi
Bouwjaar: 2004
Prijs: 9.795 euro
Nieuwprijs toen: ca. 58.389 euro
Kilometerstand: 82.730 km
Motor: 1.796 cc, vier-in-lijn, benzine, 163 pk
Topsnelheid: 218 km/h
0-100 km/h: 10,6 sec.
Aanbieder: Autobedrijf
Garantie: Nee
Belasting (3 mnd.): 210 euro
Apk tot: 17 september 2015
Plus en min
+ Volop comfort
+ Veel ruimte
+ Interessante km-stand
– Niet heel zuinig
3. Veel mensen vinden de Audi A6 Avant een beetje saai. Maar dat kun je niet zeggen van de versie die halverwege de jaren negentig verscheen. Het is de bumper die de tongen losmaakt. Alsof Audi vergeten is er aan de zijkant een stukje aan te lassen. Slechts 73.000 km heeft de eerste eigenaar met deze Avant uit 1999 gereden. De 2,4-liter zes-in-lijn beschikt over 165 pk en is gekoppeld aan een vijftraps automaat. De foto's van de binnenkant laten zien dat het merk uit Ingolstadt ook in 1999 al wist hoe je een functioneel en hoogwaardig dashboard bouwt.
Merk: Audi
Type: A6 Avant 2.4
Bouwjaar: 1.999
Prijs: 8.900 euro
Nieuwprijs toen: ca. 46.149 euro
Kilometerstand: 73.000 km
Motor: 2.393 cc, zes-in-lijn, benzine, 165 pk
Topsnelheid: 215 km/h
0-100 km/h: 10,7 sec.
Aanbieder: Autobedrijf
Garantie: Nee
Belasting (3 mnd.): 210 euro
Apk tot: -
Plus en min
+ Zescilinder
+ Zeer lage kilometerstand
– Al wat ouder model
– Geen garantie
4. De Chrysler 300C Touring is gewoon een geweldige auto. Lekker dik, met een uiterlijk dat zo Amerikaans is als wat. Meestal als je een 300C Touring voorbij ziet rijden, dan staat er een bord met 'Taxi' op het dak. De 218 pk sterke dieselversie uit 2006 – uiteraard met automatische versnellingsbak - heeft alles erop en eraan en is voorzien van heel veel opties, inclusief lederen bekleding, 18-inch lichtmetalen wielen en ingebouwde navigatie. Hij heeft aardig wat kilometers op de teller, maar de van Mercedes-Benz afkomstige V6 kan ongetwijfeld nog wel een ton meer hebben. Met een 0-100 sprint in 7,9 seconden ben je vrijwel alle medeweggebruikers de baas.
Merk: Chrysler
Type: 300C Touring 3.0 CRD
Bouwjaar: 2006
Prijs: 9.945 euro
Nieuwprijs toen: ca. 64.997 euro
Kilometerstand: 201.166 km
Motor: 2.987 cc, V6, diesel, 218 pk
Topsnelheid: 227 km/h
0-100 km/h: 7,9 sec.
Aanbieder: Autobedrijf
Garantie: Nee
Belasting (3 mnd.): 494 euro
Apk tot: 11 september 2015
Plus en min
+ Lekker Amerikaans
+ 218 pk sterke V6
– Meer dan 200.000 km
– Duur in wegenbelasting
5. De BMW 5-Serie Touring mag in dit rijtje niet ontbreken. Wij doen je een voorspelling: deze 5-serie wordt over 10 jaar, mits in goede staat, een gewilde klassieker. Zijn vormgeving is namelijk zowel controversieel als tijdloos. De Touring werd gebouwd vanaf 2004 en dat is precies het geboortejaar van deze 525d. De 2,5-liter zes-in-lijn met 177 pk garandeert vlotte prestaties, zelfs al weegt 'ie bijna 1.700 kg. De dieselmotor is gekoppeld aan een zestraps automaat. Omdat je op diesel rijdt, betaal je voor deze auto behoorlijk wat wegenbelasting. Maar het gaat niet alleen om geld. De BMW heeft uitstraling, is ruim, heeft een royale uitrusting en rijdt ongetwijfeld zoals we van een BMW mogen verwachten.
Merk: BMW
Type: 525d Touring
Bouwjaar: 2004
Prijs: 9.900 euro
Nieuwprijs toen: ca. 62.900 euro
Kilometerstand: 173.051 km
Motor: 2.497 cc, zes-in-lijn, diesel, 177 pk
Topsnelheid: 222 km/h
0-100 km/h: 8,1 sec.
Aanbieder: Autobedrijf
Garantie: Nee
Belasting (3 mnd.): 460 euro
Apk tot: bij aflevering
Plus en min
+ Acceptabele km-stand voor een diesel
+ Fijne rijeigenschappen
– Duur in wegenbelasting
– Geen garantie