11 Interessante auto’s van de Los Angeles autoshow – deel 2

Momenteel is de Los Angeles autoshow aan de gang. In dit vervolg over de interessante noviteiten op de Californische show staan waterstofauto's van Toyota, Audi, Honda en Volkswagen centraal.

Toyota Mirai

Toyota blijft trends zetten op het gebied van alternatieve aandrijvingen. Was het merk vijftien jaar geleden het eerst met een in grote aantallen gebouwde hybride, de Toyota Prius, nu pionieren de Japanners opnieuw met de eerste waterstofauto voor het grote publiek. De Toyota Mirai (Japans voor 'toekomst') heeft een actieradius van 480 kilometer en, minstens zo belangrijk, je tankt hem in slechts vijf minuten vol. Belangrijke voordelen vergeleken met elektrisch aangedreven auto's. De Mirai komt eerst in Japan en Amerika op de markt, in september 2015 volgen onder meer Duitsland en Engeland. Mede omdat de nodige infrastructuur ontbreekt, gaat het bij ons langer duren. In Nederland zijn momenteel drie waterstoftankstations, waarvan er bovendien slechts één openbaar is. Hopelijk neemt dit aantal snel toe, zodat een vooruitstrevende auto als de Mirai ook hier kans krijgt om zich te bewijzen.

Honda FCV

wk 48 Honda FCV Ook concurrent Honda zit niet stil. Dat merk liet in Los Angeles de tweede generatie van zijn brandstofcel-studiemodel zien, de Honda FCV (Fuel Cell Vehicle). Gek genoeg hadden de Japanners een dag voor de introductie in LA in eigen land al het doek van de auto gehaald. De opvolger van de Honda FCX Clarity heeft net zo'n grote actieradius als de Toyota Mirai. Om onbekende redenen heeft Honda de marktintroductie in Japan overigens uitgesteld tot maart 2016.

Volkswagen Golf Variant HyMotion

Volkswagen Golf Variant HyMotion

In deze doorkijk van de Golf Variant HyMotion zijn achterin goed de waterstoftanks te zien. De brandstofcel en de elektromotor zitten boven elkaar in de motorruimte. De stroom wordt opgeslagen in het zwarte accupakket boven de waterstoftanks.

De Europese merken lopen vanuit consumentenoogpunt nog wat achter, maar zijn wel degelijk bezig met wat volgens sommigen de aandrijving van de toekomst is. Volkswagen presenteerde in Californië de Golf HyMotion (voor hydrogen dat waterstof betekent). Deze conceptcar heeft eveneens een actieradius van net iets minder dan 500 kilometer. De fabrikant zegt overigens met productie te wachten tot de benodigde infrastructuur er is. Als er nu maar geen kip-ei-probleem ontstaat, waarbij de autofabrikanten en de leveranciers van de waterstof-infrastructuur op elkaar wachten tot een ander de eerste stap neemt.

Audi A7 H-tron

In enkele minuten tanken en toch elektrisch rijden. Op waterstof kan het.

In enkele minuten tanken en toch elektrisch rijden. Op waterstof kan het.

De Audi A7 H-tron is geen pure waterstofauto, maar een plug-in hybride. De elektromotor en de accu's worden bijgestaan door een waterstofmotor die elektriciteit kan opwekken. De actieradius op volle accu's bedraagt 50 kilometer, met een volle tank waterstof komen daar nog eens 450 bij. Ook hier voorlopig geen introductieplannen, maar slechts een proefballon om te laten zien wat het merk in huis heeft.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Protected by WP Anti Spam