In de achtervolging met een VW Touran…

En nog maar weer eens was de politie de riseé van de samenleving. Er zou een probleem zijn met de Volkswagens Touran waarmee De Hermandad dezer dagen surveilleert, dan wel zich verplaatst. En dat ‘probleem’ zit hem in het systeem dat aanrijdingen bij lage snelheden (in de stad) voorkomt: City Emergency Braking. Nu zou je kunnen zeggen dat zulks wellicht geen kwaad kan in politieauto’s, maar dat is ook weer een beetje flauw. Feit is, dat er met politieauto’s erg veel schade wordt gereden. Het is ook weer iets te makkelijk om dat te wijten aan de rijvaardigheid van de gemiddelde politieman/vrouw. Ze bevinden zich immers vaker in hachelijke (verkeers)situaties dan de gemiddelde vertegenwoordiger in z’n leaseauto. Hoe dan ook, het elektronische hulpmiddel zou het achtervolgen c.q. van de weg af duwen van vluchtende criminelen (meestal in een snelle Audi…) ernstig bemoeilijken. Lijkt me onzin, want dat automatische remmen doet zo’n Touran alleen onder de 30 km/h. Bij een serieuze achtervolging wordt toch wel iets harder gereden dunkt me. Het probleem zit dieper. De Politie is sowieso niet heel blij met de nogal suffe Tourans (waarvan de aanbestedingsprocedure ook al niet deugde) en er wordt steeds minder geld geïnvesteerd in een goede rijvaardigheidsopleiding voor agenten. Te duur. En het enige oefencircuit dat de politie heeft, wordt nota bene met opheffing bedreigd omdat vliegveld Lelystad uitgebreid schijnt te moeten worden (al begrijpt niemand precies waarom). In dit kader dan toch maar een anekdote. Ik was ooit een middag op pad met een agent die zich bezig hield met onopvallende surveillance in zo’n snelle auto waarmee ‘wegpiraten’ worden gepakt (een VROS, of: Video Registratie Onopvallende Surveillance). De agent raakte maar niet uitgepraat over de bijzonder zware rijopleiding die je voor deze functie moet doorlopen. Dat gebluf inzake rijkunsten begon op een gegeven moment zelfs de bijzonder flegmatieke fotograaf enigszins te irriteren en hij kwam met een plan om de rijvaardigheid van de agent eens te testen; of het geen leuke foto zou opleveren als er eens even driftend een rotonde zou worden gerond in de daartoe zeer geschikte auto die we op verzoek hadden meegenomen (een Cadillac met dik 500 pk). Er werd ineens wat gestotterd en het lukte niet. De excuses getuigden van nog meer creativiteit dan die van de gemiddelde verkeerszondaar die onder een boete uit poogt te komen… ----- Toch benieuwd geworden naar een (tweedehands) Volkswagen Touran, met of zonder City Emergency Braking, klik dan hier voor het volledige aanbod.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Protected by WP Anti Spam