De Monte

Insiders spreken van de ‘Monte’. En deze WK-rally in de ‘Alpes Maritimes’ was het afgelopen weekend in meerdere opzichten weer als vanouds. Het WRC-seizoen wordt traditioneel geopend met de Rallye Monte Carlo. Een iconische, om niet te zeggen roemruchte rally, vanwege de extreem onvoorspelbare (weers)omstandigheden. Het kan zijn dat je op een terras aan de haven in Monaco in het zonnetje een salade Nicoise eet, om later op de dag in de sneeuw op de Col de Turini naar vuurspuwende rallyauto’s te kijken. Er werd door de die-hard rally-fans extra reikhalzend uitgekeken naar de altijd spectaculaire eerste rally van het nieuwe seizoen omdat er een nieuw WRC-reglement in werking is getreden dat heeft geleid tot rallyauto’s die voor nóg meer spektakel zouden gaan zorgen. Met meer vermogen (bijna 400 pk) en meer vrijheid op het gebied van de aërodynamica werd gehoopt op rallymachines die de tijden van de beruchte Groep B rallywagens zouden doen herleven. Die waren zó snel (en gevaarlijk…) dat ze tot leedwezen van de ware liefhebber in de ban werden gedaan. Dat gebeurde na een paar ongelukken waarbij talloze (bijzonder roekeloze) toeschouwers het leven lieten. Door een wrange speling van het lot werd de rallywereld op dag 1 van de Monte opgeschrikt door een ongeluk dat op huiveringwekkende wijze herinnerde aan (de ongelukken met) groep B auto’s. Een man vond de dood nadat hij tussen een auto en een rotswand was geplet. Hetgeen niet zozeer het gevolg was van de snelheid van de rallyauto in kwestie (een Hyundai), maar van de stupiditeit waarmee de man een plek had gekozen om te filmen/fotograferen. Er werd gezegd dat het een fotograaf was, maar dan was het met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid géén professional. Die zou zich namelijk nimmer zonder vluchtmogelijkheid in een buitenbocht tegen een rotswand hebben opgesteld. Het voorval drukte de feestelijke stemming bij de seizoensstart, zoals ook het te elfder ure wegvallen van het fabrieksteam van Volkswagen al voor een domper had gezorgd. VW besloot de nieuw ontwikkelde WRC-Polo (die - oh, ironie - nog wel is te zien op het officiële affiche van het evenement…) niet in te zetten in verband met de bezuinigingen die nodig zijn om de kosten van het dieselschandaal op te vangen. Overigens won Sébastien Ogier (die van VW overstapte naar Ford) voor de vierde keer op rij. Klik hier voor nog meer rally-nieuws.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Protected by WP Anti Spam