De occasion is koning

shutterstock_549304429

Onze automarkt is langzaam maar zeer zeker aan het veranderen. Terwijl de diverse belangenorganisaties ruziemaken over de autoverkoop-prognose voor dit jaar (komen we in 2017 wel of niet dik boven de 400.000 nieuwe auto’s uit?), is het duidelijk dat deze discussie nauwelijks relevant is. Het is de occasionmarkt waar het tegenwoordig gebeurt. Overigens is ‘occasion‘ een betere naam voor een ’gebruikte wagen’ dan ‘tweedehands auto’ want het karretje in kwestie kan ook derde- of zelfs vijfdehands zijn.

Vier van de vijf door autobedrijven verkochte auto’s (dik 1,1 miljoen in 2016!) is een occasion. Met name particulieren vinden een nieuwe middenklasser simpelweg te duur en kiezen welbewust voor een (jong) gebruikt exemplaar in de geruststellende wetenschap dat de kwaliteit van auto’s tegenwoordig zó goed is, dat ze minstens tien jaar betrouwbaar vervoer vervoer bieden en vrij weinig onderhoud nodig hebben. De vraag naar occasions is in Nederland zelfs te groot om er op ‘natuurlijke’ wijze aan te kunnen voldoen. Daarom worden er op grote schaal gebruikte auto’s geïmporteerd. Ja, ook (om niet te zeggen vooral…) door merkdealers. Die daar meer mee kunnen verdienen dan met de verkoop van nieuwe auto’s.

Het is inmiddels zo ver gekomen dat dealerbedrijven zich niet meer heel hard inspannen om de door importeurs/fabrikanten in het vooruitzicht gestelde omzetbonussen te halen en zich meer en meer focussen op de verkoop van occasions. Zodoende zorgen ze er dan zelf weer voor dat er te weinig occasions beschikbaar zijn om aan de groeiende vraag te voldoen; als er minder nieuw wordt verkocht, komen er immers als vanzelf minder occasions langs de natuurlijke weg op de markt.

Het is een ontwikkeling die ook lijkt te passen in de trend dat een (nieuwe) auto minder een statussymbool is en dat het voor steeds meer mensen niet altijd maar weer groter, beter en duurder hoeft te zijn. Goed is goed en genoeg is genoeg. En dat zou ik dan weer een goede ontwikkeling willen noemen. Eén ding is zeker: de 500.000 nieuwe auto’s per jaar (vroeger heel normaal) gaan we nooit meer halen.

—–
Klik hier voor alle occasions.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Protected by WP Anti Spam