Tegenwoordig zijn er voornamelijk autoconcerns in plaats van echt zelfstandige fabrikanten. Voor deze fabrikanten is dit handig omdat ze zo onderdelen kunnen uitwisselen en kosten kunnen besparen. Het is eigenlijk de enige manier om nog te kunnen overleven. Voor de consument zijn er ook voordelen. Kijk hiervoor maar eens naar vier (technisch) vrijwel identieke modellen van de Volkswagen Group: de Volkswagen Golf, Audi A3, Seat Leon en Skoda Octavia...
Het delen van techniek binnen een concern zie je veel. Denk in Europa bijvoorbeeld aan PSA (Peugeot, Citroen), Renault-Nissan en FCA (Fiat, Lancia, Alfa Romeo). De bekendste en grootste is echter de Volkswagen Group. Dit concern heeft een enorm merkportfolio waarbij er regelmatig gebruik wordt gemaakt van dezelfde onderdelen. Dit betekent meer keus voor de koper van occasions. We nemen de populaire Golf als uitgangspunt.
Voor dit vergelijk zijn we uitgegaan van een vijfdeurs-variant, het bouwjaar 2012, een kilometerstand van rond de 100.000, en een dieselmotor, om precies te zijn de 1.6 TDI met 105 pk.
Verder stellen we nog een paar eisen. De eerste is dat de auto staat bij een autobedrijf en geleverd wordt met garantie. De tweede eis is dat er minimaal climate control, cruise control en een navigatiesysteem op zit. Als je veel kilometers maakt zijn dat bijna essentiële opties.
Seat Leon
Seats zijn vanbinnen vaak wat minder verfijnd dan zijn zustermodellen en dat geldt ook voor deze Leon. Niet dat het erg is, want wat design betreft is het nog altijd een frisse verschijning. Met name de achterkant van de
Seat Leon ziet er nog altijd goed uit. In het interieur merk je echter goed - veel beter dan bij Skoda - dat je met een budgetversie van de Golf te maken hebt. Qua lijnvoering is het wel aardig, maar met name het materiaalgebruik, met zijn harde plastics en grovere afwerking, laat wat te wensen over. Vind je dat allemaal niet zo relevant dan heb je er een uitstekende auto aan, die wat sportiever oogt en rijdt dan een Golf of Octavia. Deze Seat Leon is een zogenaamde
Business Edition Copa-uitvoering en die is behoorlijk compleet. Sinds 2012 heeft deze Leon 118.000 km gelopen. De garagehouder wenst er 11.650 voor te krijgen.
Skoda Octavia
Een (kleine) trede hoger, wat comfort en afwerking betreft, staat de
Skoda Octavia. De nieuwprijs verschilde nauwelijks met die van de Leon en ook gebruikt liggen de prijzen enorm dicht bij elkaar. De Skoda is de nuchtere keuze. Een soort budget-Volvo. Ruim, praktisch en verstandig. De looks van de Octavia zijn een stukje minder sportief, zeker in deze liftback-uitvoering. Maar waar de Skoda wel een voorsprong neemt op zijn Spaanse evenknie is het dashboard. Dat oogt en voelt veel verzorgder. Deze Octavia is een Ambition Business en is ook voldoende compleet. De kilometerstand staat op 116.000. De vraagprijs is 11.950 euro.
Volkswagen Golf
De
Volkswagen Golf is nog altijd de meest gezochte auto op Marktplaats. Is dat terecht?
De vormgeving is overduidelijk Golf, zeker met die dikke c-stijlen. Ook het interieur is duidelijk wat luxer aangekleed. De materialen zijn aangenamer en de afwerking is verfijnder. Maar om nu te zeggen dat het een enorm verschil is met eerste twee modellen, nee. Zeker in vergelijking met de Octavia is het verschil bijzonder klein. En de prijs is met 12.650 euro duidelijk iets hoger. Maar je kan het ook anders zien: de Golf is net iets waardevaster.
Audi A3
De meest chique hatchback op basis van dit platform is de
Audi A3. De eerste generatie was meteen een hit en de tweede generatie deed het nog eens dunnetjes over. Je hebt zo een compacte auto maar wel met alle luxe, prestige en status. Dat zie je al aan de buitenkant. De velgen, de chromen stripjes, het strakke ontwerp: alles toont net even wat duurder dan bij de Golf. Kijken we binnenin, dan zien we een heel volwassen interieur. Qua afwerkingsniveau en gebruikte materialen staat de A3 behoorlijk hoog. Nieuw was de A3 aanzienlijk duurder dan de andere drie. Ook gebruikt zie je dat nog terug. Dit exemplaar heeft 123.000 km gelopen en moet nog altijd 13.450 euro kosten.
Welke nu kiezen?
In principe kun je met geen van de besproken modellen verkeerd gaan. Technisch zijn ze 99% identiek. Ze staan allemaal op hetzelfde onderstel. De 1.6 TDI met 105 pk is krek eender. Ook de versnellingsbak met vijf verzetten is gelijk. De remmen, ophanging, navigatiemodules, stuurinrichting en zelfs de sleutels zijn in de basis bij alle vier de auto's gelijk. Toch zijn er wel degelijk verschillen in afstemming. De Seat is aanzienlijk strakker geveerd dan de Skoda Octavia. De Golf en A3 zitten ertussenin. Welke je uiteindelijk kiest is vooral afhankelijk van je eigen smaak en of je de meerwaarde ziet in een iets zachter dashboard of duurdere badge.
Ook op zoek naar een Volkswagen Golf? Klik dan hier voor het aanbod op Marktplaats.