Harde mannen & ‘shotguns’

Toen ik de erg knap gemaakte documentaire over Satudarah zag, kreeg ik bij de beelden van het indrukwekkende konvooi motorrijders met zwarte hesjes (geen gifgroene te bekennen…) onwillekeurig toch associaties met mannen die lid zijn van motorclubs waar het er iets gemoedelijker aan toe gaat. Dat zijn overwegend blanke, harde mannen van middelbare leeftijd die op hele dikke motorfietsen (een Harley Davidson Road King of iets dat daar op moet lijken) van bakkie koffie naar bakkie bier toeren en daarbij eigenlijk geen (verkeers)regels overtreden. Op eentje na dan. En dan bedoel ik de geluidsnormen. Er schijnen om de een of andere reden altijd lawaaipijpen op hun machines te moeten, in die kringen ook wel bekend als ‘shotgun’-uitlaten. Die dingen (rechte pijpen zonder noemenswaardig geluiddempend effect) produceren een werkelijk oorverdovende herrie, die niet alleen bijzonder hinderlijk is voor omwonenden, maar die ook schade aan het gehoor van de motorrijders in kwestie toebrengt. Uit recent onderzoek naar gehoorschade bij motorrijders is gebleken dat ze veel sneller schade aan het gehoor oplopen dan ze denken. Bij 100 km/u is de geluidsdruk (met helm op!) al circa 95 decibel. Blootstelling aan dit niveau gedurende vijf minuten, kan klaarblijkelijk al schade veroorzaken. Wellicht is dat een verklaring voor de gepijnigde blik vanonder die stoere potjes die ze plegen te dragen. Het zijn niet zelden van die rare soldatenhelmen, die de oren niet of nauwelijks bedekken. En dat dan in combinatie met zo’n gemene zonnebril die de enigermate intimiderende lederen outfit completeert. Uiteraard heb ik zelf ook rondgereden op lawaaidingen; mijn eerste motorfiets was een Yamaha XT500 en het eerste wat ik deed was een Sebring einddemper monteren en daarvan dan weer het binnenpijpje demonteren. Twee a drie pk erbij en lekker hard ploffen. Maar nu ik ook van middelbare leeftijd ben, begrijp ik niet meer zo goed waar die bak herrie voor nodig is. En ik begrijp al helemaal niet waarom de politie er niet tegen optreedt, terwijl het toch overduidelijk is dat veel van die midlifecrisis-Harleys bij lange na niet aan de geluidsnormen voldoen. Ik hoop daarom van harte dat de politie op de wegen die naar Assen leiden eens wat extra controleert op lawaai, hoewel het TT-publiek logischerwijs meer van de racemotoren is. Gek genoeg hebben de berijders van bloedsnelle, meer dan 10.000 toeren draaiende viercilinders minder behoefte aan extra herrie. Die gaan ook hard, maar dan qua snelheid. Waarop overigens wèl bloedfanatiek wordt gecontroleerd…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Protected by WP Anti Spam