Het is stil bij het waterstofstation…

Onlangs werd in Rhoon het eerste, voor iedereen toegankelijke, waterstofstation van Nederland geopend. Een bijzonder heuglijk feit. Daarom ben ik er maar eens even gaan kijken op een doordeweekse dinsdagmiddag, maar het was er doodstil. Dat is natuurlijk niet zo vreemd, want er rijden ondanks alle innovatieplatforms en vergroeningssubsidies tot op heden slechts een handvol waterstofauto’s rond in Nederland. Het is wellicht een beetje een kip/ei-kwestie; Toyota levert de spectaculaire Mirai (die hier overigens bijna een ton zou kosten…) vooralsnog niet in Nederland omdat er te weinig waterstofstations zijn. Deze Toyota Mirai had uiteraard genomineerd moeten worden voor de aanstaande Auto van het Jaar-verkiezing, maar voldeed helaas niet aan de voorwaarden voor deelname omdat hij (nog ) niet in voldoende Europese landen geleverd wordt… Hyundai levert met de volkomen normaal ogende ix35 Fuel Cell wèl een echte waterstofauto in Nederland. Die kost circa 70 mille, maar daar staat tegenover dat de bijtelling gelukkig slechts vier procent bedraagt, omdat een brandstofcel-auto te boek staat als een volledig elektrische auto (wat het ook is). Zo’n Hyundai is een zeer bruikbare, goed presterende auto met een actieradius van 600 kilometer en je tankt hem weer vol (circa vijf kilogram onder een druk van 350 of 700 bar) in slechts drie minuten. Precies dát, wat we met BEV’s (Battery Electric Vehicles) over niet al te lange tijd hopen te bereiken. Want het draait allemaal om een bruikbare actieradius en makkelijk en snel bijtanken. In dat kader dient zich nóg een veelbelovende technologie aan, want er wordt inmiddels geëxperimenteerd met mierenzuur als ‘drager’ voor waterstof. En mierenzuur is in theorie beter/veiliger dan pure waterstof, want dat laatste moet onder extreem hoge druk worden gebracht en is bijzonder explosief. Bovendien ‘vervliegt’ een volle tank waterstof in een paar weken als de auto in kwestie niet wordt gebruikt. Inmiddels is de techniek zo ver dat er 30 kW kan worden opgewekt, waarbij je 500 kilometer zou moeten kunnen rijden op 100 liter mierenzuur. Er zijn evenwel nog een paar andere problemen op te lossen (zoals een razendsnel oxiderende katalysator) en het vermogen is minder dan de helft van het vermogen van de brandstofcellen in de waterstofauto’s die de auto-industrie nu kan leveren.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Protected by WP Anti Spam