Gemekker over auto’s met stekker

Oké, genoeg gejuicht nu over de aantrekkende autoverkoop in Nederland (449.000 stuks in 2015). Die kwam in de tweede helft van 2015 namelijk volledig voor rekening van plug-in hybriden en nog wat spul in de oude 14%-categorie, zoals de zeer succesvolle Peugeot 308 (thans 22- of zelfs 25%). Bovendien zijn er op de valreep zelfs nog vele duizenden auto’s extra ingekocht door importeurs, grote dealers en leasemaatschappijen. Indien in 2015 geregistreerd (en afgerekend) mogen deze auto’s dit jaar nog op naam worden gezet waarna de eindgebruiker in kwestie dus ten volle kan profiteren van het oude fiscale regime. Deze voorraad gekentekende auto’s gaat uiteraard óók nog eens ten koste van de autoverkoop in het eerste kwartaal van dit jaar. Porsche verkocht alleen al bijna duizend (!) exemplaren van de Cayenne Hybrid en verdubbelde (!) zijn verkoop ten opzichte van vorig jaar. Volkswagen verkocht bijna 17.000 stekker-hybriden (Golf GTE) en Volvo 6.900. Diverse importeurs hadden gewild dat ze een nóg groter contingent modellen-met-stekker toegewezen hadden gekregen, want die hadden ze allemaal moeiteloos kunnen ‘wegzetten’, zoals dat heet. Of het milieu daar daadwerkelijk iets mee op zou schieten is uiteraard van nul en generlei belang. In elk geval is Den Haag bijtijds wakker geworden; de bijtelling voor relatief zware auto’s met excuus-stekker (die in de praktijk 1 op 10 rijden…) gaat stapsgewijs naar het ‘normale’ bijtellingsniveau, dus dat fiscale feest is afgelopen. Alleen volledig elektrisch aangedreven auto’s worden vanaf nu nog bevoordeeld, hetgeen tot nu toe overigens tot tamelijk magere resultaten heeft geleid, met een afzet van 1.805 stuks scoort Tesla veruit het best, met auto’s die min of meer hetzelfde publiek aanspreken als Porsche met de hybride versies van de Cayenne en Panamera, en BMW met de i8 (108 exemplaren). BMW wist met veel moeite 575 i3’s te slijten. Hoe dan ook, wij durven nu alvast vooruit te lopen op de berichten begin april over de ‘volledig ingestorte’ autoverkoop in Nederland. Geloof al die onzinverhalen niet en ga gewoon door met leven en werken. Hoewel nu juist dát wel eens lastig kan zijn als het een beetje wintert en je de stekker van je hybride gedurende de nacht had ingeplugd. Die dingen schijnen namelijk nogal eens vast te vriezen. Enige oplossing vooralsnog: een verwarmde garage. Totdat autofabrikanten bedenken dat ze naast verwarmde voorruiten, buitenspiegels, ruitensproeiers, stoelen en stuurwielen (!) wellicht ook het ‘stopcontact’ van een verwarmingselementje kunnen voorzien. Zo moeilijk kan dat toch niet zijn…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Protected by WP Anti Spam