Het zal wel weer aan mij liggen…
Ik snap het niet meer. Terwijl de (dure) klassieke, analoge horloges (hoe groter, hoe beter) niet aan te slepen zijn, denken autofabrikanten ons een plezier te doen met enorme TFT-schermen waarop met een beetje mazzel nog ‘virtuele’ analoge instrumenten tevoorschijn getoverd kunnen worden.Zijn die ‘kamerbrede’ displays van bijvoorbeeld de Mercedes S-klasse en de nieuwe Porsche Panamera ons voorland, omdat we straks alle tijd hebt om ernaar te kijken tijdens het (semi)autonome rijden? Worden Lamborghini-klanten er blij van dat ze exact dezelfde klinische display voor de neus krijgen als Audi TT-rijders?
Ik betwijfel dat ten zeerste; de man die zo’n hypercar koopt, heeft meestal ook een hele dure Blancpain of zoiets om de pols. En ik wil niet vervelend zijn, maar ik heb een behoorlijk goed gevoel voor wat mensen (over enige tijd) gaaf vinden. Trendwatchers als Lidewij Edelkoort? Laat me niet lachen. Ik kocht in 1991 een Omega Speedmaster. Ja, de ‘professional’, die je elke dag moet opwinden; een fijn ritueel om de dag mee te beginnen. Ongeveer tien jaar later begonnen sommige mensen te vragen wat voor prachtig horloge ik toch om had. Nu wil iedereen er eentje. Voor veel te veel geld, want je hoeft de Zwitsers niet uit te leggen hoe je geld moet verdienen…
Qua autodashboards en instrumentenpanelen wordt het helaas waarschijnlijk nooit meer beter/mooier dan het al eens was. Denk even aan auto’s als de Alfa Spider Duetto, de Renault Alpine A110 en de Ferrari 308. Wat een elegante eenvoud bij uitgepuurde sportiviteit. Maar het absolute hoogtepunt qua interieur, dashboard en klokkenwinkel voor mij persoonlijk is te zien op bijgaande foto. Adem even diep, kijk heel goed. Doe dan even de ogen dicht en droom dat je wegrijdt in een Lamborghini Miura. Richting Zwitserland bijvoorbeeld.
--------------
Toch benieuwd naar zo'n nieuwe auto met groot display? Klik hier voor informatie over de nieuwe Porsche Panamera.