Hier honderd?

Ik heb (te) hard rijden in Nederland reeds lang geleden opgegeven. Van mij mogen ze dus al die bordjes langs de snelwegen afplakken, want ik ben - zoals Koos Spee (voormalig verkeersofficier van justitie) ooit voorspelde - murw gemaakt door de pakkans en let er niet meer op. Maar ik blijf me erover verbazen hoe moeilijk het blijft om nooit te hard te rijden en geen stupide bonnen van een paar tientjes te scoren. Die Teslarijders hebben het eigenlijk best goed gezien; lekker relaxt met zo’n beetje 90 á 100 km/u op de rechterbaan hangen. Dan hoef je alleen nog bij de trajectcontroles op wegvakken waar 80 km/u geldt even op te letten. Voortdurende bron van ergernis is bijvoorbeeld de A4. Op het traject van Amsterdam naar Den Haag (en wellicht uiteindelijk ook nog een keer helemaal tot Rotterdam na veertig jaar Polderen…) vraag je je eigenlijk continu af hoe hard je waar en vooral ook wanneer mag rijden. Ik heb het nog maar weer eens even op een rijtje gezet. Tot Amstelveen is het altijd 100, van Schiphol tot knooppunt Burgerveen is het altijd 130, van Burgerveen tot Leiden mag je van 19 tot 6 uur 130 (overdag 100) , ter hoogte van Leiden is het altijd 100, vervolgens tot Den Haag van 19 tot 6 uur 130 (overdag 100) en daarna tot Delft weer altijd 100. Tussen Leiden en Den Haag graag rekening houden met de trajectcontrole. Ja, die controleert ook tussen 19 en 6 uur of je niet harder dan 130 rijdt en je moet er bovendien altijd van uitgaan dat trajectcontroles aan staan; ik ben er van overtuigd dat Rijkswaterstaat bewust aan desinformatie doet inzake het al dan niet functioneren van trajectcontroles. Wees daarom niet verbaasd dat ik als bewoner van de Haagse binnenstad in principe de voorkeur geef aan de A44, waar je gewoon altijd 120 mag rijden. Die snijdt overigens door een minstens even mooi stukje Nederland als de A4, maar daar zijn ondanks de naastgelegen bollenstreek en watersportgebied de Kaag kennelijk geen problemen met overschrijding van normen voor fijnstof en geluid. Nog een tip: het instellen van de cruisecontrol (altijd gepropageerd door de overheid om brandstof te besparen) heeft eigenlijk nauwelijks zin. Maar zorg er wel voor dat je horloge exact op tijd staat als je graag gebruik maakt van de mogelijkheid ’s avonds en ’s nachts ‘lekker door te rijden’ met 130 km/u. Ik koop straks wel een Duits tolvignet om af en toe heel relaxt heel hard te kunnen rijden!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Protected by WP Anti Spam