Nóg iets uit Nederland om trots op te zijn…

Donkervoort. We zouden het bijna vergeten in het geweld van buitenlands autonieuws dat onophoudelijk tot ons komt, maar met Donkervoort (hard op weg naar het veertigjarig jubileum!) gaat het beter dan ooit. Denis Donkervoort heeft sinds enige tijd de dagelijkse leiding van vader Joop overgenomen en zonder zijn vader (altijd maniakaal op zoek naar compromisloze perfectie) te kort te doen, moet voorzichtig worden vastgesteld dat de frisse wind het bedrijf goed heeft gedaan. Joop wilde nog wel eens iemand die het geld voor een gloednieuwe Donkervoort cash bij zich had van z’n erf in Loosdrecht sturen omdat hij de man in kwestie geen echte Donkervoort-rijder vond. Daarmee toon je weliswaar (een geweldig) karakter, maar erg commercieel was dat uiteraard niet. Qua vormgeving evolueerde Donkervoort langzaam maar zeker van ‘sigaar op wielen’ tot een onmiskenbare hypercar. Zie de eerste ‘artist impressions’ van de GTO RS, een doorontwikkeling van de GTO. Ineens ook een zeer brede neus, met een Audi-achtige imponeer-grille. Maar als altijd is die nieuwe voorzijde vooral functioneel; in aerodynamisch opzicht, maar ook qua warmtehuishouding van de 400 pk sterke vijfcilinder Audi-turbomotor. En een logische bijkomstigheid van de toegenomen spoorbreedte van de aldus nog meer grip genererende vooras. Joop zal gezegd hebben: ‘Mooi vind ik het niet, maar vooruit. Omdat de auto er beter en sneller van wordt…’. Hoe goed een Donkervoort GTO nu al is, werd in het voorbije Pinksterweekeinde krachtig onderstreept door Denis Donkervoort (geen onverdienstelijk coureur), die een race won tijdens de prestigieuze ‘Sport Auto Performance Days' in Hockenheim. Denis versloeg met een volledig straatlegale GTO ‘Bilsterberg Edition’ volbloed raceauto’s als een Porsche 911 GT3 Cup en een Dodge Viper ACR met twee keer zoveel motorvermogen als de Donkervoort. Hij toonde daarmee aan hoezeer Joop (in lijn met het gedachtengoed van Lotus-oprichter Colin just add lightness Chapman het gelijk altijd aan zijn zijde had met zijn slogan: No Compromise. Joop Donkervoort heeft door de jaren heen heel veel hoofdpijn gehad van zijn eigen koppigheid. Altijd tegen de stroom in, altijd de confrontatie zoekend met instanties die hem het bouwen/doorontwikkelen van ‘zijn’ auto onmogelijk wilden maken met onzinnige (veiligheids)eisen. Zichzelf nota bene afvragend wat hij toch verkeerd deed, dan wel altijd verkeerd had gedaan op het hoogtepunt van de hype rond Spyker Cars…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Protected by WP Anti Spam