De Russen komen…
Nou ja, het zijn geen volbloed Russen meer, want de Lada-fabriek (Avtovaz) is voor 49,9 procent in handen van Renault-Nissan, dat inmiddels maar liefst 1,75 miljard euro in de noodlijdende autogigant investeerde. Je vraagt je overigens af waarom ze dat deden, want Renault heeft met Dacia al een succesvol merk in het marktsegment waarin Lada tevergeefs tracht te overleven. Russen met een beetje geld pruimen de beschamend slechte producten van eigen bodem al vele jaren niet meer en de Russische automarkt is recentelijk volledig ingestort.
De van Saab (…) afkomstige Bo Andersson die twee jaar geleden werd aangesteld om bij de door en door vermolmde en bureaucratische moloch in Tolyatti orde op zaken te stellen is onlangs ontslagen. Ondermeer omdat hij de talrijke toeleveranciers dreigde in te wisselen voor anderen als ze geen betere kwaliteit zouden gaan leveren. Ondanks alles heeft Lada een nieuw model ontwikkeld: de Vesta. Ziet er heus niet onaardig uit, maar ik heb niet de indruk dat de wereld op deze auto zit te wachten. De Westerse wereld al helemaal niet.
Het enige valide aankoop-argument voor zo’n Vesta zou kunnen zijn dat hij nog eens minstens duizend euro goedkoper is dan een Dacia Sandero. Desalniettemin is Lada wel degelijk van plan de Vesta hier tegen het einde van dit jaar op de markt te brengen. Het weinig verrassende ‘probleem’ bij de Lada Vesta is een ietwat te hoge C02-emissie, die het lastig maakt om tot een voldoende scherpe prijsstelling te komen. Ooit had Lada hier in Nederland onmiskenbaar een zekere ‘aaibaarheid’, mede dankzij een uitstekend Amsterdams reclamebureau dat rake/hilarische slogans bedacht als ‘Lada, de auto zonder bla-bla’ en ‘Skai is de limit’. Maar er zijn thans bar weinig mensen die nog enige sympathie koesteren voor hetgeen vanuit Rusland tot ons komt. De Nederlandse sales- en exportmanager (Fred van Putten) die Lada heel voortvarend heeft aangesteld, ziet het uiteraard anders. Hij denkt dat Lada wel degelijk een succesvolle comeback zou kunnen maken op de Europese markten. Ik denk dat Van Putten als oude rot in de autobusiness beter zou moeten weten…