Wiebes is (een beetje) in de war
Zes miljard heeft het fiscale autoklimaat inmiddels gekost volgens staatssecretaris Wiebes. En het het zou volgens hem niets hebben opgeleverd inzake het dichterbij brengen van de klimaatdoelstellingen van het kabinet. Daarom is hij zelfs geen voorstander (meer) van het subsidiëren van volledig elektrische auto’s.
Wiebes suggereert met zijn teleurstelling over de uitblijvende resultaten van het beleid dat alle ‘incentives’ ten goede zijn gekomen aan (plug-in) hybriden, maar dat is niet zo. Driekwart ervan heeft ervoor gezorgd dat er zuiniger diesel- en benzineauto’s zijn aangeschaft sinds 2008. Ook ziet Wiebes een ‘waterbed-effect’; doordat wij in Nederland zuinige auto’s kopen, zou het wagenpark van de buren meer CO2 hebben kunnen uitstoten. Ook dat is niet waar: de gemiddelde uitstoot in Europa (119 gram per kilometer) is zelfs gedaald tot ruim onder het maximum van 130 gram voor 2015. Bovendien blijkt de gemiddelde C02-emissie van auto’s in Nederland (ondanks het zwaar tegenvallende praktijkverbruik van hybriden) nog iets sneller te zijn gedaald dan in de rest van Europa.
Op basis van ‘Parijs’ moet de emissie van het wagenpark in 2050 uiteindelijk ‘richting nul’.
Uitgaand van een levensduur van een jaar of vijftien voor auto’s mogen er dan dus over 20 jaar geen auto’s met verbrandingsmotor meer worden verkocht. Precies daarom streeft Den Haag ernaar om in 2020 al 200.000 volledig elektrische auto’s op de weg te hebben. Nog eens vijf jaar later zou de teller al op een miljoen moeten staan, terwijl er dan ook geen auto’s met verbrandingsmotor meer in de showroom mogen staan.
Een loffelijk streven, maar de grote vraag is vooralsnog hoe al die EV’s opgeladen gaan worden. Ja, thuis natuurlijk! Nou nee... de realiteit is, dat driekwart van de Nederlandse autobezitters geen eigen oprit dan wel parkeerplaats voor z’n huis heeft. Dit zal dus grotendeels in de publieke ruimte moeten plaatsvinden. En daar gaat het fout met het huidige overheidsbeleid, dat inzet op langzaam laden in deze (schaarse) publieke ruimte. Je moet nu juist investeren in snelladers langs de snelwegen, daarmee anticiperend op de nieuwe generatie EV’s die een actieradius van minimaal 300 km hebben en die in een koffiepauze tot 80 procent kunnen bijladen. In Duitsland wordt daarom momenteel 300 miljoen geïnvesteerd in snellaadinfrastructuuur.
Er zijn nu 4.200 tankstations in Nederland. Uiteindelijk zullen bij al die stations snelladers moeten staan, zodat ook de berijders van EV’s de zekerheid hebben dat ze nooit ‘zonder’ komen te staan.
-------
Wil je ook alvast toewerken naar de doelstellingen van 2050? Klik dan hier voor tweedehands elektrische auto's en hybrides!