
De vroegere E was de enige sedan in het modelwagenprogramma met schuine hoeken in het ontwerp aan de achterkant.
Onderscheidend taximodel
Tussen de C- en S- zit al heel lang de E-Klasse. Je weet wel, het typische taximodel. Die is visueel elke generatie weer net iets anders. Neem bijvoorbeeld de versie van de jaren 80: deze had als enige de achterlichten met de schuine hoek erin. En midden jaren 90 onderscheidde de E zich dan weer met ronde koplampen. Niet mooi volgens velen, maar zo bleef de E toch steeds onmiskenbaar een E.
In de jaren 90 was een tijdlang de enige Mercedes met ronde koplampen de… E-Klasse.
De weg kwijt
Vroeger had je het na de C-, E- en S-Klasse wel zo’n beetje gehad, qua modellen. Goed, er waren coupés, de G-terreinauto was er al en af en toe een (al dan niet sportieve) exoot, maar na een korte wandeling door de toonzaal had je wel door wat Das Haus allemaal te bieden had. Maar tijden veranderen. We hebben een niet te stoppen wildgroei aan modellen gezien, dus heel overzichtelijk is de showroom niet meer te noemen. En de kans dat je de weg kwijtraakt tussen de verschillende modellen wordt nu nóg groter. Immers: om de een of andere reden vinden auto-ontwerpers het nodig om alle smaakjes in het gamma zoveel mogelijk op elkaar te laten lijken. De auto’s bij de dealer vertonen zo allemaal dezelfde signatuur. Herkenbaar, eenduidig en dergelijke. Zo kan zelfs een niet-liefhebber zien wat voor merk een bepaalde auto is. Wordt het merk meer waard van. Iets met branding en values, ofzo. Minpunt: je hebt geen idee meer wat nou wat is.Mercedes E(enheidsworst)
Ja. Mercedes doet keihard mee met de trend. Het merk duwt ons, ontwerptechnisch, een enorme eenheidsworst door de strot. En niet zonder gevolgen. Het is me nu al een paar keer gebeurd dat ik een nieuwe Mercedes-sedan voorbij zag komen zonder dat ik wist om welk model het ging. Goed, dat ik de Audi A3 sedan en A4 sedan van voren nauwelijks uit elkaar kan houden dat is tot daaraantoe, maar dat dit me bij mijn geliefde Mercedes zou gebeuren: ik schrik ervan. Vooral als ik de nieuwe Benzen schuin van achteren zie. Het is allemaal wel heel erg hetzelfde. Het enige visuele aanknopingspunt is het typeplaatje. En dan denk ik: Wat is dit?! Ik ben toch een Mercédes-liefhebber?! Dit klopt niet! Heel even ga ik dan aan mezelf twijfelen.
Nu dan. Zoek de verschillen. Met je vergrootglas.