Mooi geel is niet lelijk

Mijn eerste auto was okergeel. Of wat ervan over was. Het was een Fiat 500 van 1975 met een rotte bodemplaat. De statistieken bewijzen dat de kleur misschien wel het meest opvallende aan deze cinquecento was: door de jaren heen is geel van alle autokleuren verreweg het minst populair in ons land - met uitzondering van een korte opleving in de jaren zeventig, de tijd dat we banken kochten met oranjebruine velours. Welke kleuren waren en zijn wél favoriet? Weblog Sargasso presenteerde deze week een prachtige grafiek, waarin te zien is hoe het kleurverloop in personenauto’s zich ontwikkelde vanaf de jaren zestig tot nu. Het resultaat is een soort dronken regenboog waarin direct opvalt dat zowel geel en groen inmiddels personae non gratae zijn binnen de Hollandsche showrooms. Met name de teloorgang van groen is opvallend, aangezien deze kleur in 1995 nog de derde plek (!) innam, vlak na grijs en zwart. Let wel, de cijfers afkomstig van de RDW richten zich alleen op de kleuren van het aantal nieuwe auto’s dat in een bepaald jaar werd afgeleverd. Ze zijn dan ook niet representatief voor het kleurenpallet dat je buiten op straat tegenkomt.

Doe maar gewoon…

Goed, dus nu weten we dat onze ouders in 1977 nog hoofdzakelijk rondreden in kleuren passend bij het modesentiment van die tijd; wit, grijs en zwart legden het ruimschoots af tegen rood, blauw, geel, bruin en groen. Hoe hangt de vlag erbij in 2015? Dat ligt voor de hand gezien de populariteit van Jan des Bouvrie meubelen: precies andersom. Verreweg de meeste nieuwe auto’s die afgelopen jaar verkocht werden, zijn wit, grijs of zwart (of een variatie daarop). Zie je dat ook terug op Marktplaats? Reken maar, daar lijkt het verschil zelfs nóg groter. Zoek je op alle auto’s van de bouwjaren 2013 t/m 2015, dan zijn bijna 13.500 van de 17.500 aangeboden auto’s zilver/grijs, wit, of zwart, oftewel ruim 77%.

Fransen durven meer

Toch bestaan er onderlinge verschillen binnen de verschillende populaire automerken. Zoek ik op auto’s vanaf 2008 dan vind ik op het moment van schrijven 6.991 hoofdzakelijk gebruikte Volkswagens; 77% daarvan is grijs, zwart of wit. Maar kijk ik naar Peugeot, dan ligt het aandeel van wit, grijs en zwart 10% lager. Dat lijkt vooral te komen door het hogere aantal blauwe Peugeots. En bij Renault valt het hoge aantal rode auto’s sinds 2005 op.

Koopje

Zou je op Marktplaats je voordeel kunnen doen met het speuren naar impopulaire kleuren? Ik heb er geen bewijs voor kunnen vinden, maar het zou me niets verbazen. Ik kocht ooit bij een Saab dealer een Ferrari rode Saab 900 van het nieuwe model (de directe voorloper van de 9-3). Krijslelijke combinatie. Het rood (geen metallic) was door de jaren heen ook nog eens prachtig vaal geworden. Kortom: geen koper voor te vinden. Ik heb later van diezelfde garagehouder begrepen dat hij de auto al bijna een jaar op voorraad had. Mij hoorde je niet klagen; ik kreeg hem voor een schijntje in handen en heb er twee jaar lang probleemloos mee rondgereden. Daarna heb ik hem verkocht aan m’n zus. Gelukkig maar, want anders had ik hem op Marktplaats moeten zetten en wie zit er nou te wachten op een rode Saab 900?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Protected by WP Anti Spam