Import (jonge) occasions stijgt explosief

De import van occasions is in 2015 met 28% gestegen en die van jonge tweedehands auto's (tot een jaar oud) zelfs met 62%. Dat heeft vele oorzaken, maar belangrijker is wat dit betekent voor iemand die een tweedehands auto op Marktplaats zoekt. Al enkele jaren op rij neemt de import van tweedehands auto's sterk toe. In zowel 2013 als 2014 met bijna een kwart. Afgelopen jaar is daar met een stijging van 28% nog eens flink overheen gegaan naar een totaal van meer dan 140.000 exemplaren. Twee categorieën occasions zijn vooral voor die stijging verantwoordelijk: gebruikte auto's van ongeveer vijftien jaar oud, de zogenoemde youngtimers, en die zeer jonge occasions. De vraag naar beide is toegenomen vanwege belastingvoordeel dat er op te halen valt.

Youngtimers

Youngtimers zijn auto's tussen de vijftien en pak 'm beet 25 jaar oud. Deze categorie is in het bijzonder in trek bij de alsmaar stijgende groep ZZP-ers/freelancers. Zij kunnen een dergelijke auto zakelijk rijden wat betekent dat ze alle kosten (onderhoud, reparatie, verzekering en brandstof) van hun belastbaar inkomen kunnen aftrekken. Maar dat niet alleen; de fiscale bijtelling wordt in plaats van over de nieuwprijs, berekend over de economische waarde van de auto en die bedraagt na vijftien jaar vaak nog maar enkele duizenden euro's.
mercstef

Deze Mercedes E-klasse met slechts 90.000 kilometer is van 2000. Een ideale auto voor ZZP-ers die een grote, luxe auto voor een gunstig bijtellingstarief willen rijden.

Veel geld besparen

De categorie geïmporteerde occasions die explosief is gestegen bestaat uit auto's van enkele maanden tot een jaar of twee oud. Dit komt eveneens door fiscale regelgeving. De huidige bpm-regels zijn zeer jonge occasions gunstig gezind, waardoor diegene die de auto importeert vele duizenden euro's kan besparen.

Volkswagen Golf op 1

Bij de gestegen import van tweedehands auto's staat de Volkswagen Golf op 1, gevolgd door de Polo. Daarna komen de Opel Corsa, de BMW 3-serie en de Toyota Yaris. Uit deze top-5 valt af te leiden dat kleine auto's als occasions het meest populair zijn. Ze kosten doorgaan immers minder om te onderhouden, verbruiken minder brandstof en zijn voor gebruik in stedelijke gebieden vaak wat praktischer. Youngtimers kunnen auto's uit alle categorieën zijn, van een Alfa Mito tot een Volvo S80, afhankelijk van de smaak en de mogelijkheden van de ZZP-er. Bij de explosief gestegen categorie jonge occasions gaat het meestal om auto's uit het Duitse premium segment, zoals Audi, BMW, Mercedes en Porsche. Dit komt omdat het te behalen financiële voordeel toeneemt met de waarde van de auto.

Waterdichte onderhoudshistorie

Als Marktplaats-bezoeker kom je tussen de talloze advertenties alle voornoemde auto's tegen. In tegenstelling tot wat sommige autoverkopers van Nederlandse occasions je willen laten geloven is er niets mis met importauto's, integendeel. Het overgrote deel van de auto's komt uit Duitsland en daar is veel meer keuze, zijn de auto's beter uitgerust dan hier en is de garage-dichtheid veel groter, wat de kwaliteit ten goede komt (auto's droog gestald). Bij de import van jonge auto's hoeft de toekomstige Nederlandse eigenaar zich trouwens geen zorgen te maken over garantie; die is overdraagbaar en pan-Europees. Er is slechts één ding waar je als potentiële koper – naast uiteraard de algehele staat van de auto – goed op moet letten: dat de onderhoudshistorie, en daarmee de kilometerstand van de auto, waterdicht is. Er moet dus een afgestempeld onderhoudsboekje en/of een stapel rekeningen bij zitten waaruit die stand blijkt. Als je twijfelt of een op Marktplaats aangeboden tweedehands auto geïmporteerd is, kun je op de site van de RDW het kenteken invoeren om te kijken of de 'datum eerste toelating' en de 'datum eerste afgifte Nederland' overeenkomen.
bmwstef

Deze BMW 520d van 2015 heeft 16.600 km op de klok en zou zomaar uit Duitsland kunnen komen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Protected by WP Anti Spam