Zelfmoorddeur voor extra veiligheid

Opel Meriva met FlexDoors
Aan de zogenaamde zelfmoorddeur kleven voordelen en van oudsher mogelijk fatale nadelen. Dit type achterportier scharniert aan de achterzijde en biedt een zeer ruime instap. Toen in de vorige eeuw de bouwkwaliteit van auto’s nog veel te wensen overliet, wilde een deur nog wel eens opengaan tijdens het rijden. Een zelfmoorddeur ving dan vol de rijwind en vloog open, waarna de bestuurder of passagier bij gebrek aan een gordel uit het voertuig kon worden geslingerd. Daarom verdween dit type deur na de jaren zestig van het toneel. Rolls-Royce en Opel vertrouwen inmiddels volledig op de moderne voertuigarchitectuur, verplichte gordels en automatische deurvergrendeling. In twee volledig verschillende segmenten herintroduceren ze de riante entree van de zelfmoorddeur. Opel noemt het bij de Meriva echter liever FlexDoors en Rolls-Royce kiest voor ‘coach door’ (koetsdeur) bij de Phantom en de Ghost. Opel gaat zelfs zover om te zeggen dat de FlexDoors een extra veiligheidszone creëren voor kinderen die uit de auto stappen. Ook kinderzitjes monteren moet een stuk makkelijker zijn.

Schuiven maar

Sommige autofabrikanten menen dat het ideale portier helemaal niet scharniert. De schuifdeur, dat is de ultieme ingang voor een auto. Via bestelbussen vond de schuifdeur zijn weg naar grotere gezinsauto’s zoals de Volkswagen Sharan, Mazda5, Lancia (Chrysler) Voyager en Citroën Berlingo Multispace. Enkele jaren terug deed Peugeot een poging om een kleine auto uit te rusten met dit wondermiddel. Daardoor kun je met de Peugeot 1007 in heel krappe parkeerplaatsen terecht. In de onderstaande video is te zien hoe evident de voordelen zijn. Helaas bleek de consument niet overtuigd genoeg en de 1007 verdween weer uit de prijslijsten. Sindsdien heeft niemand zich in het compacte segment aan schuifdeuren gewaagd. Nadelen zijn namelijk de hogere kostprijs en het zwaardere gewicht van de aanvullende elektromotoren.

Doe-het-zelf-Lambo

Bij exotische sportauto’s horen ook exotische deuren. Lamborghini gebruikt al tientallen jaren opvallende deuren die omhoog scharnieren. Mercedes-Benz herintroduceerde de vleugeldeuren van de 300 SL ‘Gullwing’ op de SLS AMG. Ook McLaren, Pagani en Koenigsegg hebben varianten op de vleugeldeur. Wil je ook graag unieke deuren op je niet zo unieke Volkswagen Golf of Peugeot 206? Geen probleem, met de aftermarket Lamborghini Style Doors tover je je burgerlijke scheurijzer om tot exoot. Een beetje vals spelen is het wel. De nieuwe scharnieren openen eerst een stukje naar buiten voordat ze omhoog klappen. Op deze manier kan de kit op vrijwel elke auto geïnstalleerd worden zonder al te grote aanpassingen aan de carrosserie. Wij wachten ondertussen met smart op de eerste auto met een draaideur van Besam.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Protected by WP Anti Spam