Uit Auto Review
Tekst: Gert Wegman
Veel vorst hebben we nog niet gehad, dus de kans is aanwezig dat je nog geen winterbanden hebt gemonteerd. Een set van goede kwaliteit kost je al gauw honderden euro’s. Is voor de Nederlandse winter een (relatief) goedkope vierwielaandrijver geen leuker alternatief? We speuren Marktplaats af.
-----
Klik hier voor auto's met vierwielaandrijving op Marktplaats
-----
4x4 voor kwakkelwinter?
Met hun grovere profiel en zachtere rubbercompound bieden winterbanden onder zeven graden Celsius en op sneeuw en ijs veel meer grip dan zomerbanden, maar als Nederlandse automobilist krijg je met die laatste twee maar zelden te maken. Tenzij je met de auto op wintersportvakantie gaat, natuurlijk. Twijfel je of de zomerbanden onder je auto weerstand kunnen bieden aan een Nederlandse kwakkelwinter? Of zou je sowieso wel een betaalbare auto willen hebben die onder álle omstandigheden meer grip biedt? Misschien is dan een voordelige vierwielaandrijver het overwegen waard.
De vijf
Behalve veel grip is betrouwbaarheid natuurlijk ook een belangrijke eigenschap voor een auto, zeker in de winter. Lage temperaturen en een hoge vochtigheidsgraad kunnen tot allerlei problemen leiden. Let bij aanschaf dus met name op de laadtoestand van de accu, de conditie van de dynamo, de werking van het verwarmingssysteem en de waterdichtheid van alle rubbers. En probeer tijdens het rijden op een veilige plek ook de werking van de remmen, het abs (geen brandende waarschuwingslampjes?) en check zo mogelijk ook de werking van het 4wd-systeem.
Tja, en dan het budget. Bij ons rondje Marktplaats bleek dat je met een budget van maximaal 3.500 euro een heel eind komt, maar je moet je ogen en oren wel goed openhouden. Om al te pijnlijke verrassingen te voorkomen, gaan we voor auto’s met minimaal een halfjaar apk.
Deze Jimny zit aan de bovenkant van ons budget, maar het is dan ook een bijzonder net exemplaar, met een alleszins acceptabele kilometerstand én airco. En dat is ook ’s winters fijn, omdat die dan meehelpt de ruiten condensvrij te krijgen en te houden. Zeker bij zo’n kleine auto als deze Jimny zorgt de aanwezigheid van een airbag voor enige gemoedsrust als het om de passieve veiligheid gaat.
Met een lengte van 3,63 meter is de Jimny natuurlijk geen auto waarmee je omstanders vreselijk imponeert, daar kan zelfs die glimmende bullbar weinig aan doen. Maar in ruw terrein of in de sneeuw ontpopt deze mini-4wd zich als een stoere alleskunner. Door zijn lage gewicht, permanente vierwielaandrijving en grote bodemvrijheid is hij dan bijna niet te stoppen. De Jimmy heeft bovendien simpele, betrouwbare techniek en zeer behapbare onderhoudskosten. Daarbij moet je dan wel een oersaai interieur en een spartaans rijcomfort op de koop toe nemen.
Merk: Suzuki
Type: Jimny
Bouwjaar: 1999
Prijs: 3.399 euro
Nieuwprijs toen: 14.299 euro
Kilometerstand: 172.461 km
Motor: 1.298 cc, viercilinder lijn, benzine, 80 pk
Topsnelheid: 140 km/h
0-100 km/h: 21,2 sec.
Aanbieder: autobedrijf
Garantie: -
Belasting (3 mnd.): 106 euro
Apk tot: 5 oktober 2017
Plus en min
+ Oogt netjes, airco, lage gebruikskosten, robuuste techniek
– Geen ABS, net zo vlot als hij lang is, zouteloos interieur
De nog altijd zeer populaire Golf IV was leverbaar met een veelheid aan aandrijflijnen, waaronder vierwielaandrijving. Het vermogen van deze 4Motion-versie wordt normaliter gelijkelijk over alle vier wielen verdeeld, maar als de wielen van één as grip verliezen, wordt de aandrijfkracht automatisch naar de andere as geleid.
Deze Variant uit 2002 is voorzien van de 130 pk sterke pompverstuiverdiesel en de riante Highline-uitrusting. Dat betekent dat hij onder meer klimaatregeling, esp, extra luxe stoelen en cruise control aan boord heeft. Daarmee kostte dit exemplaar destijds zo’n 33.000 euro en was het de allerduurste Golf Variant op de prijslijst. Volgens de adverteerder is het motorvermogen opgeschroefd tot maar liefst 170 pk. Met deze kilometerstand is het wel prettig te weten dat de auto vier jaar geleden een nieuwe turbo heeft gekregen. Dat hij al vijf jaar bij zijn huidige baasje is, vinden wij ook wel een prettige gedachte.
Merk: Volkswagen
Type: Golf Variant 1.9 TDI 4Motion Highline
Bouwjaar: 2002
Prijs: 3.250 euro
Nieuwprijs toen: 32.795 euro
Kilometerstand: 334.000 km
Motor: 1.896 cc, viercilinder, turbodiesel, 170 pk (orig. 130 pk)
Topsnelheid: 202 km/h
0-100 km/h: 10,5 sec.
Aanbieder: particulier
Garantie: -
Belasting (3 mnd.): 385 euro
Apk tot: 11 juni 2017
Plus en min
+ Ruim en praktisch, vlotte prestaties, complete uitrusting
– Hoge km-stand, hoge wegenbelasting, stevige prijs
Jarenlang was de Subaru Forester dé auto voor mensen met een dynamische levensstijl en een fietsendrager op de trekhaak. Of een caravan, maar dan uitsluitend in het voor- en naseizoen. Toch is dit een leuke auto, ondanks zijn saaie grijze jas. Kenners zien aan de ‘brievenbus’ in de motorkap meteen waarom: op de 2,0-liter motor van deze vierwielaangedreven SUV is een turbo geschroefd. Daarmee is de boxermotor niet alleen goed voor een heerlijke roffel, maar ook voor lekker vlotte prestaties.
Het normaliter oersaaie interieur is bij deze auto opgeleukt met leren bekleding en hout. Overigens baart de kilometerstand van drie ton ons niet al te veel zorgen, want Subaru’s staan bekend om hun bovengemiddeld robuuste techniek. De Forester is weliswaar geen echte terreinauto, maar heeft wel een instelbare lage gearing, een voorziening die je doorgaans alleen bij echte modderworstelaars aantreft. Het grootste nadeel dat deze Japanner met zich meetorst, is zijn stevige benzinebehoefte.
Merk: Subaru
Type: Forester 2.0 Turbo S automaat
Bouwjaar: 1999
Prijs: 1.950 euro
Nieuwprijs toen: 33.124 euro
Kilometerstand: 303.773 km
Motor: 1.994 cc, viercilinder boxer met turbo, benzine, 170 pk
Topsnelheid: ca. 190 km/h
0-100 km/h: 9,3 sec.
Aanbieder: autobedrijf
Garantie: -
Belasting (3 mnd.): 204 euro
Apk tot: 7 september 2017
Plus en min
+ Betrouwbare techniek, vlotte prestaties, ruim en praktisch, boxergeluid
– Dorstig, plomp uiterlijk
De X-Type is ongetwijfeld de meest verguisde Jaguar van de laatste vijftien jaar. Omdat de auto onderhuids veel techniek met de Ford Mondeo deelde, namen veel mensen deze baby-XJ niet serieus. Daardoor bleef de X-Type, ondanks zijn behoorlijk lange productieperiode (2001-2010), een vrij zeldzame verschijning. Als occasionkoper kun je je voordeel doen met de impopulariteit van deze Jaguar.
Neem dit groene exemplaar uit 2001: voor nog geen drie en een half mille heb je een zeer fraaie auto met een smaakvol interieur volgens traditionele Jaguar-snit, dat je onderdompelt in hout en leer. Onder de kap ligt een 2,5-liter V6 met een kleine 200 pk, die via een vijftrapsautomaat op de – uiteraard – vier wielen wordt overgebracht. Deze auto koop je natuurlijk niet om ermee door de blubber te raggen, maar mocht je ooit per ongeluk in glad terrein terechtkomen, dan sla je geen modderfiguur. Tenzij je in een serieuze kuil terechtkomt, want de bodemvrijheid is gering.
Merk: Jaguar
Type: X-Type 2.5 V6 Executive automaat
Bouwjaar: 2001
Prijs: 3.450 euro
Nieuwprijs toen: 59.182 euro
Kilometerstand: 187.766 km
Motor: 2.495 cc, V6, benzine, 194 pk
Topsnelheid: 220 km/h
0-100 km/h: 8,9 sec.
Aanbieder: autobedrijf
Garantie: -
Belasting (3 mnd.): 252 euro
Apk tot: bij aflevering
Plus en min
+ Chique bak, smeuïge V6, prachtig leer, comfortabel
– Dorstig, onderhoudskosten, tegenvallende ruimte
Behalve stuurbekrachtiging, airbags, abs en lichtmetalen wielen, heb je als eigenaar van deze Renault Kangoo weinig om over op te scheppen. Met uitzondering van de enorme ruimte en de vierwielaandrijving dan. De Kangoo 4x4 zal je niet gauw teleurstellen als je gladde en hellende binnenwegen tegenkomt, want niet voor niets was en is de Kangoo 4x4 populair onder boswachters en jachtopzieners. Dat heeft de auto niet alleen te danken aan zijn vierwielaandrijving, maar ook aan de grote bodemvrijheid (200 mm) en de robuuste, ongespoten bumpers.
Onder normale omstandigheden gaat het grootste deel van de 95 pk naar de voorwielen, maar zo nodig wordt er ook een aantal pk’s naar de achteras geleid. Voordeel van dit systeem is dat de wrijvingsverliezen binnen de perken blijven en dat het brandstofverbruik voor een vierwielaandrijver meevalt; zo’n 1 op 13,5 moet je wel redden.
Merk: Renault
Type: Kangoo 1.6-16V 4x4 Ice
Bouwjaar: 2006
Prijs: 3.499 euro
Nieuwprijs toen: 21.295 euro
Kilometerstand: 134.917 km
Motor: 1.598 cc, viercilinder, benzine, 95 pk
Topsnelheid: 153 km/h
0-100 km/h: 13,1 sec.
Aanbieder: autobedrijf
Garantie: -
Belasting (3 mnd.): 179 euro
Apk tot: 16 september 2017
Plus en min
+ Alles en iedereen kan mee, praktische schuifdeur
– Spartaans interieur, lawaaiig, matige prestaties
Noot: denk niet dat vierwielaandrijving van elke auto een terreinbeul maakt of dat je met een 4x4 nooit winterbanden nodig hebt. Op sneeuw en ijs bieden die ook bij vierwielaangedreven auto’s extra veiligheid. En in bijvoorbeeld Duitsland geldt onder winterse omstandigheden óók voor vierwielaandrijvers winterbandenplicht.