Aankooptips occasions: Porsche Panamera (2009-2016)

Nadat Porsche in 2007 voor het eerst met een ander model dan een sportauto op de markt kwam - de Porsche Cayenne, een SUV - introduceerde het merk in 2009 de Panamera. Deze sportieve vijfdeurs hatchback groeide net als de Cayenne uit tot een succes. Vorig jaar kwam de tweede generatie op de markt. Dat maakt de eerste generatie als occasion extra aantrekkelijk, maar hoe betrouwbaar is deze sportieve gezinsauto eigenlijk? ------- Bekijk de vele tweedehands Porsche's Panemera op Marktplaats. ------- In tegenstelling tot de Cayenne, die Porsche in samenwerking met Volkswagen ontwikkelde (die hetzelfde chassis gebruikt voor de Volkswagen Touareg en de Audi Q7), is de Panamera een volledig op zichzelf staand model. Enkele motoren zijn echter wel van Audi afkomstig. De Panamera concurreert met auto's als de Aston Martin Rapide, extra gepeperde versies van de Audi A7, de BMW 6-serie Gran Coupé, de Maserati Quattroporte en de Ferrari FF. Halverwege 2013 kreeg de Panamera een facelift waarbij de V8 van de Panamera S en 4S vervangen is door een zuinigere bi-turbo V6. Ook lanceerde Porsche op dat moment een met vijftien centimeter verlengde versie voor nog meer ruimte achterin.

Stille diesel

De kleinste benzinemotor voor de Porsche Panamera is een 3.0 V6 met 300 pk. Die motor bleek bij autotests goed in staat de in die basisuitvoering 1.700 kilogram wegende GT van de sportieve prestaties te voorzien die je van Porsche verwacht. Omdat in dit op de zakelijke markt populaire segment een diesel niet mocht ontbreken, is het vermeldenswaard dat Porsche er goed in geslaagd is het van diesels bekende hardere motorgeluid volledig uit het interieur te bannen. Wel hadden testers commentaar op de slechte overzichtelijkheid schuin naar achteren: de brede c-stijl zit daarbij flink in de weg. Gelukkig is elektronische parkeerhulp achter standaard, vóór was dit optioneel. Andere voorbeelden van extra's zijn een zeventraps versnellingsbak met dubbele koppeling, een start-/stop-systeem, keramische remschijven en vierwielaandrijving. Er is een folder met 75 pagina's aan opties, dus kopers konden zich aan de Panamera helemaal te buiten gaan.

Vijfde deur

De Panamera heeft geen achterbank, maar beschikt achterin over twee aparte stoelen met een middenconsole. Die zijn echter beide om te klappen waardoor een variabele laadruimte ontstaat. Op deze manier bedraagt de inhoud van de kofferruimte 445 tot 1.250 liter. Porsche heeft de achterpassagiers veel beenruimte gegeven, omdat er vanaf de tekentafel rekening mee is gehouden dat een percentage van de clientèle zich vanaf de achterste zitplaatsen laat chauffeuren. Hieraan ligt ook de mogelijkheid ten grondslag van de extra comfortabele adaptieve luchtvering. Daarnaast bevat de optielijst ook nog een actief dempingssysteem: Porsche Dynamic Chassis Control. Dit alles terwijl het standaard met stalen schroefveren uitgeruste onderstel ook al is voorzien van drie standen.

Assistentie-systemen

De veligheidsuitrusting van de Porsche Panamera is zeer compleet. De auto staat de bestuurder bij met diverse elektronische assistentie-systemen, waaronder ESP. Daarnaast is er een batterij airbags, een remassistent, automatische afstandsregeling, een bandendruk controlemeter en een spoorassistent. Porsche heeft de Panamera nooit aan een botsproef onderworpen, dus over veiligheid op dit gebied is niets bekend.

Motoren

De eerste generatie Panamera is geleverd met zes- en achtcilinder benzinemotoren (300 tot 550 pk) en een zescilinder diesel met 250 pk. Vanaf 2011 was er ook een hybride-uitvoering, de Porsche Panamera Hybrid. Die heeft als basis een 333 pk sterke 3.0 V6 met een 47 pk sterke elektromotor als extra hulp op de vooras. Deze versie heeft als enige een gewicht van meer dan twee ton. Het gemiddeld praktijkverbruik van de Panamera Diesel is met 7,9 l/100 km spectaculair laag. De Panamera 4S zit op 13-14 l/100 km, maar met veel snelwegkilometers kwamen de testers uit op 11,5 l/100 km. De Turbo lust nog iets meer. Vanwege de hoge aanschafprijs van de Panamera en daarmee zijn betrekkelijke exclusiviteit zijn van deze Porsche geen apk- of wegenwachtstatistieken bekend. Wel is in 2014 een groot betrouwbaarheidsonderzoek uitgevoerd waarbij de Panamera in zijn klasse tot 4-5 jaar oud als meest betrouwbare auto uit de bus kwam. Daarmee liet de vijfdeurs Porsche auto's als de Audi A8, de Jaguar XF en de Mercedes CLS achter zich. Ook uit 100.000 kilometer lange duurtests van diverse automagazines kwamen slechts kleine problemen als een rammeltje hier en daar naar voren. Goed om te weten is verder dat Porsches sinds jaar en dag een verzinkte carrosserie hebben tegen roest. Bij de Panamera zijn bovendien verschillende delen, zoals de portieren, de kofferklep en de motorkap, van aluminium. Het lichte metaal bespaart gewicht en is tevens roestbestendig.

Een tweedehands Porsche Panamera

Wie op Marktplaats zoekt naar een tweedehands Porsche Panamera wordt momenteel beloond met een resultaat van maar liefst 112 Porsche Panamera occasions van de eerste generatie. Prijzen beginnen bij ongeveer 35.000 euro.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Protected by WP Anti Spam