Schatkamer Marktplaats: Porsche 911 Turbo 3.3 (Porsche 930)

Naar voorbeeld van al het moois dat op Marktplaats te vinden is deze keer een auto die niet alleen zelf een schat is, maar waarvoor je ook een vermogen moet meebrengen, de Porsche 930. Prijzen vanaf een slordige 100.000 euro. ------- Bekijk Porsche 930 occasions op Marktplaats. ------- Eerst even kort de geschiedenis van de Porsche 911, want bij veel lezers zal de aanduiding 'Porsche 930' vraagtekens oproepen. De Porsche 911 is al sinds 1964 op de markt. Om de verschillende generaties uit elkaar te houden, hanteren liefhebbers (en Porsche zelf ook steeds meer) sinds 1989 de fabriekscodes van de verschillende modellen. Het zogenaamde 'oermodel' van de Porsche 911 werd in dat jaar vervangen door de Porsche 911, type 964. De eerste 911 turboversie die vanaf 1974 op de markt kwam, verscheen weliswaar op basis van de oer-911, maar was op zoveel – vooral technische – punten anders dan het basismodel, dat deze officieus een andere type-aanduiding heeft. Dat werd 930, omdat het model veel techniek van de Porsche 935 raceauto in zich herbergt.

Imposant

Hoewel de spoiler, door zijn formaat ook wel 'taartschep' genoemd, als accessoire ook op 911's met minder vermogen veel is toegepast, is iedere 911 Turbo hiermee standaard uitgerust. Verder kreeg de 930 vanwege het gestegen vermogen een grotere spoorbreedte en bredere wielen om hogere bochtsnelheden aan te kunnen. Om hier plaats aan te bieden, werden de spatborden zowel voor als achter verbreed, wat verder bijdraagt aan het herkenbare en imposante uiterlijk van de 911 Turbo. Ook andere aanpassingen, zoals de wielophanging voor en achter en de wiellagers, kwamen rechtstreeks uit de racerij.

911 met WLS

Tot 1977 had de motor van de Porsche 930 een inhoud van 3.0 liter en 260 pk (de Amerikaanse versie had vanwege emissie-eisen 245 pk). Van deze uitvoering zijn slechts een kleine 2.900 exemplaren geproduceerd, wat ze zeldzaam en dus de meest waardevolle standaard Porsche 930 maakt. In 1978 introduceerde Porsche de hier getoonde 911 Turbo 3.3. De grotere motor had 40 pk meer vermogen en hoewel alle 930's Turbo uiterlijk zeer herkenbaar zijn, had die van de 3.3 opstaande randen om meer lucht naar de toegevoegde intercooler te leiden. Voor kopers die meer vermogen wilden, bood Porsche vanaf 1984 het zogenaamde WLS-pakket aan. Met deze Werksleistungssteigerung steeg het vermogen tien procent tot 330 pk. Deze WLS-Turbo's zijn herkenbaar aan de dubbele uitlaat aan beide zijden en 20 cm bredere achterbanden (245 mm in plaats van 225 mm). Opvallend is dat de 911 Turbo ondanks zijn enorme vermogen en snelheidspotentieel vrijwel zijn hele levertijd met handgeschakelde vierversnellingsbak is geleverd. Pas in het laatste jaar kwam Porsche met een vijfbak op de proppen.

Lage kilometerstand

Dit in zwart gespoten exemplaar is oorspronkelijk in Duitsland geleverd, maar werd al na vijf jaar naar ons land geëxporteerd. Daar bleef de 930 vervolgens 21 jaar in handen van de eerste Nederlandse eigenaar die er volgens de verkoper slechts zeer weinig mee heeft gereden, wat de lage kilometerstand verklaart.

Prijzen 4% gezakt

Porsche heeft ruim 17.000 exemplaren van de 911 Turbo 3.3 geproduceerd. Daaronder vanaf 1986 ook ongeveer 2.000 exemplaren van de 911 Turbo cabriolet en de 911 Turbo Targa. De lage productieaantallen en de gestegen interesse in klassieke auto's, en de gekte rond Porsche in het bijzonder, hebben de prijzen van klassieke 911's de laatste vijf jaar de pan uit doen rijzen. Sinds dit jaar lijkt de gekte tot rust te komen. Volgens HAGI (Historic Autogroup International), dat de klassiekermarkt nauwgezet in de gaten houdt, zijn de prijzen van klassieke Porsches de eerste vier maanden van dit jaar met een kleine vier procent gezakt. De vraag is nu of die daling doorzet, dat stabilisatie optreedt of dat dit slechts een kleine dip blijft in de stijgende lijn van de afgelopen jaren. Mede vanwege de grote vraag, is er onder het koren van de Porsche 911 (Turbo) ook veel kaf. Informeer jezelf daarom goed en neem desnoods tijdens een proefrit een kenner mee.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Protected by WP Anti Spam