Aankooptips occasions: Volkswagen Golf Plus (2005-2014)

De Volkswagen Golf Plus is een verhoogde versie van de vijfde generatie Volkswagen Golf. De vijfdeurs midi-MPV kreeg een facelift in 2008 waarbij Volkswagen het uiterlijk in lijn bracht met de Volkswagen Golf VI. In 2014 kwam zijn opvolger, de Golf Sportsvan op de markt. Een Volkswagen Golf Plus kopen? Check het aanbod op Marktplaats. Met een iets hogere zitpositie, comfortabele stoelen en een goede afwerking heeft de Volkswagen Golf Plus alles in huis wat oudere automobilisten op waarde schatten. Uit een studie van het Center of Automotive Research (CAR) van de universiteit Duisburg-Essen blijkt dat deze auto met rugvriendelijke instap bovengemiddeld vaak door 60-plussers wordt gekocht.

Vaak van eerste eigenaar

Deze wat lomp uitziende versie van de Golf (verder waren er rond deze tijd nog de Golf Variant, de Golf Cabrio en de Crossgolf) verenigt de voordelen van een midi-MPV (een rechte zitpositie en een variabel interieur) met die van een compacte hatchback. Vanwege de kopersgroep hebben occasionjagers bij de Golf Plus het voordeel dat tweedehands auto's bovengemiddeld vaak van de eerste eigenaar afkomstig zijn. Als goede kwaliteit en net onderhoud samenkomen, is dat uitstekend nieuws voor een gelukkige autorelatie.

Iets zwaarder

4.206 x 1.759 x 1.680 millimeter zijn de carrosseriematen van de Golf Plus. Daarmee is de versie met hoog dak ook een klein beetje langer dan de Golf (4.199 mm), iets smaller (1.789 mm) en duidelijk hoger (1.479 mm). Afhankelijk van de uitvoering is de Plus 40 tot 80 kilogram zwaarder. De bagageruimte van de Plus is uiteraard groter: er gaat 45 liter meer in op een totaal van 1.450 liter met neergeklapte achterbank.

Geen botsproef

De veiligheidsuitrusting van de Golf en de Golf Plus is identiek. Zes airbags zijn standaard, evenals ABS, maar ESP was op de basisversies een 725 euro kostende optie. Omdat de Golf Plus technisch gelijk is aan de Golf is hij niet afzonderlijk aan een botsproef onderworpen. De Golf haalde bij veiligheidsorganisatie EuroNCAP de maximale score van vijf sterren.

Motoren

De motoren van de verhoogde Golf zijn dus bekend. Het benzine- en dieselaanbod reikte van een 85 pk 1.2 TSI tot de 160 pk 1.4 TSI. Er waren ook nog een autogas-variant, de Golf Plus BiFuel met 98 pk, en een extra zuinige Golf Plus BlueMotion met 105 pk. Deze op zuinigheid (smallere banden, een beter afsluitende bodemplaat, een met 15 mm verlaagd onderstel) afgestemde versie haalt een gemiddeld verbruik van 4,8 l/100 km.

Motorschade

Uit de pechstatistieken komt de Golf Plus goed naar voren. Hij gaat veel minder vaak stuk dan concurrenten, maar probleemloos is hij ook weer niet. Opvallend zijn kapitale motorschades bij de 1.4 TSI. Ook de handgeschakelde vijfversnellingsbak van de diesels en de 1.6 benzine gaat nog wel eens kapot. Verder loont het om voor aankoop de waterkoeler na te (laten) kijken, want die is bij de Golf zeer gevoelig voor roest van buitenaf, wat achtereenvolgens tot lekkage, een gebrek aan koeling en dan snel tot motorschade kan leiden.

Tweedehands Volkswagen Golf Plus

Wie op zoek is naar een Volkswagen Golf Plus occasion vindt op Marktplaats meer dan 550 exemplaren, waarvan twee derde een benzinemotor heeft. Prijzen beginnen momenteel rond de 3.000 euro voor auto's met meer dan 200.000 kilometer op de klok. Concurrenten van de Volkswagen Golf Plus zijn de Ford C-Max, Opel Zafira, Renault Scénic en Toyota Corolla Verso.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Protected by WP Anti Spam