BMW i3: stilte voor de storm?

En_Autoblog25_BMW i3 stilte voor de storm_i3_2 Langzaam beginnen de eerste orders voor de BMW i3 in Nederland binnen te stromen. Het elektrische wonder van BMW heeft de potentie om een verkoopsucces te worden. Een auto als de BMW i3 bestond namelijk nog niet. Het is een compacte auto, maar biedt toch plaats aan vier personen. Het is een sportieve auto, zowel optisch als motorisch gezien. En de auto is natuurlijk enorm zuinig! Zijn er dan helemaal geen nadelen?

Nieuw segment

BMW waagt zich als eerste premium automerk uit Duitsland aan een elektrische auto in dit segment. Hoewel de voordelen erg goed klinken, zeker in deze tijd, is nog niet iedereen klaar voor de grote stap naar het elektrisch rijden. Het wantrouwen in de levensduur van accu’s en überhaupt het idee om zoevend van A naar B te gaan, houdt nog veel mensen tegen. Maar ook volledig gegronde redenen zoals een beperkte actieradius en het magere aanbod van oplaadpunten blijven hekelpunten. Daarnaast is het comfort van de i3 niet van het niveau als je zou verwachten bij een BMW. Smalle banden en een zeer stugge vering zijn hier mede de oorzaak van.

Actieradius

Over de actieradius van de BMW i3 valt geen duidelijk antwoord te geven. Men heeft namelijk keuze uit een drietal standen en daarbij is het ook nog eens mogelijk om voor een rage-extender te kiezen. In de neutrale stand moet een afstand van 130-160 km mogelijk zijn. In de stand EcoPro komt daar 20km bij. Wie 40 km verder wil rijden schakelt de EcoPro+ stand in. De range-extender van BMW is een 650cc hulpmotor die enkel bedoeld is om de accu op te laden. Hiervoor heeft de i3 een benzinetankje van 9 liter voorin liggen. Al met al moet de i3 met behulp van de range-extender in staat zijn om ongeveer 300 km af te leggen.
BMW i3

BMW i3

Prijzen

De prijzen voor de BMW i3 beginnen in Nederland bij 35.500 euro. Wie voor de range-extender opteert betaalt 39.900 euro. Geen malse prijzen, maar de koper krijgt er wel heel wat voor terug. In 2014 komt er bij aanschaf van de ‘range-extender variant’ 7% bijtelling bij. Voor de volledig elektrische i3 is dat slechts 4%. Het is nog even afwachten hoe het Nederlandse publiek de BMW i3 gaat ontvangen. Voordelen zijn  er zeker, maar ook nadelen en die tellen voor veel mensen minstens zo zwaar.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Protected by WP Anti Spam