De BMW 5-serie E39 werd in 1995 als sedan op de markt geïntroduceerd. Ongeveer twee jaar later kwam daar een ruime Touring bij. Er was keuze uit een 2,0-liter benzinemotor (520i) tot een 400 pk sterke M5 (5,0-liter V8) en van alles daartussen in. Op dieselgebied was er de 525 TDS. Rond 1998 volgden ook de 520d, 525d en 530d. Die laatste biedt met zijn 184 pk en 390 Nm prestaties en verbruikscijfers die zelfs indruk maken in vergelijk tot moderne diesels. Tegen het jaar 2000 kreeg de 5-serie een flinke make-over. De gefacelifte versie is onder andere te herkennen aan ringvormige lichtbundels in de koplampen.
Moderne opties beschikbaar
Er is een groot aanbod aan BMW’s uit de 5-serie E39 te koop. Wie goed zoekt, vindt ook exemplaren vol gunstige opties. Denk daarbij aan de parkeerhulp PDC, een glazen schuifdak, airco en stoelverwarming. Oké, het standaard BMW navigatiesysteem is anno 2014 wat achterhaald, maar daar hebben we tegenwoordig iPhone’s (en dergelijke) voor.
Voor dit model 5-serie ben je op Marktplaats minimaal zo’n 1.000 euro kwijt, maar dan heb je er wel een met veel kilometers die cosmetisch veelal niet echt meer doet denken aan een nieuwe. Wil je echt een nette, strakke en originele? Reken dan gerust op een prijs van meer dan 10.000 euro. Maar goed: dan heb je ook wat.
35% bijtelling
Wat deze 5-serie tot een zeer gewilde occasion maakt? Dat is dus de bijtelling. Waar je bij een nieuwe auto van de zaak bijtelling betaalt over de cataloguswaarde, ligt het bij deze
bimmer anders. Immers: bij een auto die ouder is dan vijftien jaar betaal je 35% bijtelling over de huidige waarde. Wie dus een mooi exemplaar van pak ‘m beet 5.000 euro koopt, moet slechts 1.750 euro per jaar bij zijn inkomen op te tellen. Natuurlijk: het is nog maar afwachten hoe lang deze regeling nog bestaat (‘gunstig’ en ‘belasting’ vormen nou eenmaal niet echt een woordcombinatie waar de regering dol op is), maar tot die tijd is het een slim en aantrekkelijk alternatief voor een nieuwe leaseauto...
Zeg nou zelf: dit ontwerp past toch nog prima in ons huidige straatbeeld?