Aankooptips occasions: Renault Clio (1998 – 2005) [VIDEO]

De tweede generatie van de Renault Clio werd in 1998 geïntroduceerd. Uiteindelijk kwamen er, naast de normale versies, ook nog de snellere RS-modellen en de extreme Clio V6 met een middenmotor en achterwielaandrijving. Die laatste laten we hier verder achterwege vanwege het grote verschil met de normale Clio.

Facelift

De eerste versies kwamen in 1998 op de markt als drie- en vijfdeurs hatchbacks. Vanaf halverwege 2001 kreeg de Clio een behoorlijke facelift. Deze facelift zorgde ervoor dat de Clio opeens een veel moderner voorkomen kreeg. In 2004 kreeg de Clio opnieuw een facelift maar deze was een stuk minder ingrijpend.

Motoren

Er is bij de Clio II meer dan genoeg keus uit motoren. Benzinerijders kunnen kiezen voor een 1.2 met 58 pk, maar ook voor de RS-versie met 182 pk, en nog vele motoren ertussenin. Diesels zijn er vanaf 64 pk en lopen op tot versies met 100 pk. De aanrader is de 1.2 16V benzinemotor: betrouwbaar, licht en met prima prestaties.

Aanbod op Marktplaats

Momenteel staan er 776 Clio's van de tweede generatie op Marktplaats te koop. 690 hiervan hebben een benzinemotor, de overige Clio's hebben een dieselmotor. Slechts 60 hebben een automaat en tweederde is een driedeurs. Prijzen starten rond de 300 euro en lopen op tot ongeveer 6.500 euro voor de fraaiste RS-versies.

Pluspunten

• Goedkoop in onderhoud. • In niet-RS-uitvoering prima comfortabel. • De Clio van na de facelift in 2001 oogt nog steeds eigentijds. Bekijk hieronder de review:

Aandachtspunten

• Passagiersairbags waren niet standaard op modellen van voor 2000. • Het slot voor de motorkap moet regelmatig schoongemaakt en gesmeerd worden. Gebeurt dit niet, dan bestaat het risico dat de motorkap openzwaait en op de voorruit klapt. • De zonnedaken willen nog wel eens voor geluid en rammels zorgen. • Test alle elektronica vanwege storingsgevoeligheid. • De remmen staan niet bekend om hun duurzaamheid. Deze onderdelen kun je vervangen voor niet heel veel geld en dan kun je ook overwegen om voor een wat betere variant te gaan. • Auto's van 1998 zijn teruggeroepen vanwege een probleem met de gaskabel, controleer of de vereiste reparatie heeft plaatsgevonden. • Test of de zijramen goed openen en sluiten. Bij de driedeurs variant is dit niet altijd het geval. • De distributieriem van de 1.2 16V gaat nog wel eens kapot en kan het beste elke 60.000 kilometer of vijf jaar vervangen worden. • De automaten zijn niet erg sterk. Een handgeschakelde versie valt dus aan te raden. • De remleidingen aan de achterzijde kunnen roesten. Dit is een apk-afkeurpunt en het loont dus de moeite om dit te controleren. • De uitlaat van de RS is gevoelig voor roest. Een aftermarket exemplaar hoeft dus geen slechte vervanging te zijn. • De eerste 1.9 diesels staan bekend als onbetrouwbaar. Ga liever voor de modernere 1.5 dCi of de 1.9 dTi. • Piepjes en kraakjes zijn standaard in het interieur, dus kijk of je dit niet hinderlijk vindt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Protected by WP Anti Spam