Meer hoogtepunten uit Detroit

De autoshow van Detroit passeerde vorige week al de revue met enkele coupés die binnen afzienbare tijd naar ons land komen, en de Mercedes E-klasse. Maar er was nog meer interessant autonieuws.

Porsche 911 Turbo

Nadat de vernieuwde Porsche 911 Carrera voor het eerst in de geschiedenis een turbo (twee zelfs) had gekregen wachtte ons nog de facelift van de 'echte' 911 Turbo. Die knalde Detroit binnen met 540 pk (voor de 911 Turbo S bedraagt het vermogen zelfs 580 pk) uit de 3,8-liter bi-turbo boxermotor. Dat is een toename van 20 pk. Hiermee kan de sprint van 0-100 km/u in 3 seconden worden geklaard (de Turbo S is een tiende tel sneller). Een topsnelheid van 320 km/u is mogelijk (was 315 km/u). De vernieuwde 911 Turbo heeft een licht gewijzigde voor- en achterkant, maar het makkelijkst herken je ze aan de wielen met een centrale wielmoer. Eind deze maand staat de opgefriste 911 Turbo bij de dealers. De 911 Turbo kost 210.200 euro, voor de Turbo S moet 28.600 euro meer worden neergeteld. Er komt ook een 911 Turbo Cabriolet (225.400 euro). wk 03 Porsche 911 Turbo

BMW M2

Detroit vormde tevens het decor voor het publieksdebuut van de BMW M2. De M-versie van de op de BMW 1-serie gebaseerde coupé krijgt een 370 pk sterke 3,0-liter zescilinder lijnmotor. Hiermee sprint de compacte BMW van 0 naar 100 km/u in 4,3 seconden (voorzien van de optionele zeventraps automaat met dubbele koppeling). De top is elektronisch begrensd op 250 km/u. De BMW M2 is zeer gespierd vormgegeven: gewelfde wielkasten (om plaats te bieden aan de grotere spoorbreedte), vier uitlaten en 19 inch wielen bepalen het uiterlijk. Hij staat pas in april bij de dealers, maar 80% van de in 2016 voor Nederland toegezegde 50 exemplaren is al uitverkocht. En dat met een prijskaartje van 86.681 euro... wk 03 BMW-M2-Coupe

Volvo S90

Het nieuwe topmodel van Volvo, de S90, komt in de zomer op de markt en kon in Detroit voor het eerst worden aanschouwd. De opvolger van de Volvo S80 (en eigenlijk ook van zijn voorganger, de eerste Volvo S90, die op zijn beurt weer een vervolg was op de Volvo 960) moet zich nadrukkelijk gaan meten met de Duitse concurrentie in de vorm van de Audi A6, de BMW 5-serie en de Mercedes E-klasse. Om die reden heeft Volvo, anders dan de behoudender vormgegeven Duitsers, gekozen voor een meer gewaagde vormgeving. De agressieve neus doet denken aan die van enkele studiemodellen uit het recente verleden en vooral de achterkant, met de als een cijfer 3 vormgegeven lichten, is opvallend. De verwachting is dat de motoren uit de Volvo XC90 ook hun opwachting maken in de S90. Dat betekent in ieder geval een T6 met 306 pk en een T8 met 407 pk. Verwacht ook een diesel in de vorm van een Volvo S90 D4 (190 pk), D5 (225 pk) en waarschijnlijk ook nog een T5 met 254 pk. Dankzij een modulair platform (bodemplaat) wordt de S90 ongeveer 125 kg lichter dan de S80. Andere kenmerken zijn een veiligheidssysteem dat behalve mensen ook (grote) dieren herkent, zoals elanden en rendieren. Misschien is het handig om voor ons land een aanpassing te maken om honden, katten en konijnen te herkennen. wk 03 Volvo S90