Audi A3 facelift: op naar de volgende twintig jaar

De Audi A3 behoort al jaren tot de top van de compacte middenklasse. Geen reden dus voor drastische veranderingen. Toch heeft Audi bijna de hele A3-familie een botoxkuurtje gegeven. Hieronder de belangrijkste gevolgen.

Tijdloos

Je zou het bijna niet geloven, maar de eerste Audi A3 stamt alweer uit 1996. Dat is twintig jaar geleden. En nog altijd zit de compacte middenklasser uit Ingolstadt in zijn derde generatie. In al die jaren is de A3, zeker qua uiterlijk, amper veranderd. Als auto-ontwerper weet je dat je dan een tijdloos model hebt gerealiseerd – net als de oude Kever en de Land Rover. De A3 is een succesformule gebleken. Waarom zou je daaraan tornen? Met facelifts en nieuwe uitvoeringen als de Sportback, Limousine en Cabrio borduurde Audi gewoon voort op het succes. En nu is er dus weer een facelift voor de hele A3-familie. Op de RS3 na zijn alle modellen vanbinnen en vanbuiten gewijzigd. Kunnen ze weer een paar jaartjes mee.
Al 20 jaar nagenoeg ongewijzigd én succesvol.

Al 20 jaar nagenoeg ongewijzigd én succesvol.

Vanbinnen en vanbuiten

Eigenlijk is het logisch dat de A3 er al heel lang ongeveer hetzelfde uitziet. Het is een functioneel/klassiek model, waar je weinig aan kunt en moet veranderen. Ook nu zijn de wijzigingen vooral heel subtiel. Aan de achterkant zijn de diffuser en de lichtunits aangepast en in het gewijzigde front prijken voortaan standaard Xenon-plus koplampen. In het interieur heeft Audi ook wat veranderingen doorgevoerd. Een nieuw stuurwiel, een ge-updated MMI-infotainmentsysteem.... Ook de Virtual Cockpit met digitale tellers op een 12,3-inch scherm behoort tegenwoordig tot de opties. De vernieuwde A3 krijgt verder technieken die zorgen dat hij tot 65 km/h zelf kan filerijden. Nog een nieuwtje is Emergency Assist. Dit systeem stopt de auto als de bestuurder geen 'stuuractiviteit' meer vertoont.
Een nieuw stuur, Audi's Virtual Cockpit én een waslijst aan digitale innovaties.

Een nieuw stuur, Audi's Virtual Cockpit én een waslijst aan digitale innovaties.

Minimaal 110 pk en maximaal...

Voorsprong door techniek. Dat is waar Audi voor staat. En uiteraard zien we dat ook weer terug in het motorengamma van de opgefriste A3's. Wat meteen opvalt aan de lijst is dat alle motoren een turbo hebben. Zelfs de 1.0 TFSI driecilinder heeft al 115 pk en 200 Nm. Daarboven kun je kiezen uit een 1.4 of 2.0 TFSI met respectievelijk 150 en 190 pk. De 2.0 TFSI's krijgen de beschikking over een nieuwe zeventraps S-tronic-transmissie en ook Quattro is leverbaar voor deze variant. Dieselfan? Dan kun je kiezen voor een 2.0 TDI met 150 of 184 pk. De goedkoopste versie is de 110 pk sterke 1.6 TDI. Daarbij nog een E-tron plug-in hybride met 204 pk en een G-tron (benzine/aardgas) met 110 pk. En tot slot de nog sneller geworden S3 met 310 pk. Keuze genoeg dus! Die neue A3 in het echt bekijken? In juli staat ie in de showroom!

Tweedehands Audi A3

Zoals gezegd is de Audi A3 er al zo'n 20 jaar. En het is altijd een gewild model geweest. Vaak wordt ie gebruikt als lease-auto en perfect onderhouden. Als je nu gaat shoppen voor een eerste generatie A3 kun je al voor een zeer vriendelijk bedrag een keurig exemplaar op de kop tikken. Voor minder dan 1.000 euro rijd je een A3 met nog geen 250.000 km op teller. Een recenter exemplaar, van zo'n 4 jaar oud en met nog geen 120.000 km gelopen, heb je al voor zo'n 10.000 euro.
Een gebruikte A3 heb je al voor minder dan 1.000 euro.

Een A3 occasion van de eerste generatie heb je al voor minder dan 1.000 euro.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Protected by WP Anti Spam