Max (II)

Jaja, het gaat hard. En zo zijn we inmiddels aangeland bij het tweede hoofdstuk in de verbazingwekkende F1-carrière van Max Verstappen. In weerwil van wat allerlei ‘kenners’ na, die door het team en z’n teammaat Sainz jr. verprutste race in Melbourne meenden te moeten constateren dat Max nog niet rijp genoeg is (kijk toch eens hoe onvolwassen hij eigenlijk nog is…), is Max in het begin van het seizoen reeds gepromoveerd naar het topteam van Red Bull. Dat is niet omdat de Rus Kvyat die tot voor kort naast de absolute topper Daniel Ricciardo reed, enigszins uit vorm lijkt (hij maakte in zijn thuisrace nota bene tot twee keer toe dezelfde domme fout). Max heeft deze promotie geheel en al aan zichzelf te danken. Omdat hij zo verdomd goed is. Te goed voor Toro Rosso, waar het intern al enige tijd een beetje rommelt en waar hij het moest zien te rooien met de minst krachtige motor in het veld. Bovendien werd er door de twee andere topteams in de F1 (Ferrari en Mercedes-Benz) al enige tijd aan Max getrokken. En er hadden inmiddels een paar stevige gesprekken plaats gevonden tussen het Verstappen-kamp en de grote bazen bij Red Bull waarin door Jos Verstappen en manager Raymond Vermeulen duidelijk is gemaakt dat het wat hun betreft zo niet verder kon. Er werd daarna subiet een nieuwe race-directeur aangesteld en een engineer ontslagen. Jazeker, je kunt het hard spelen als je goud in handen hebt… De ironie van de hele zaak is dat Max nu min of meer hetzelfde overkomt als zijn vader destijds bij Benetton, waar ene Micheal Schumacher toen de onbetwiste eerste rijder was (die overigens ook overduidelijk over een betere auto beschikte dan de tweede rijder). Naar alle waarschijnlijkheid en met de bekende wijsheid achteraf heeft die ‘sprong in het diepe’ de carrière van Jos Verstappen geen goed gedaan. Het was de bedoeling het rauwe telent van Jos rustig te laten rijpen in een rol als test- en reserverijder bij Benetton. Terwijl hij ook al race-contracten van andere (en niet de minste!) teams aangeboden had gekregen. Jos moest/mocht toen nog vóór de start het stoeltje ven JJ Lehto overnemen nadat deze nekletsel had opgelopen bij een crash tijdens een testrit. De rest is geschiedenis. Laten we hopen dat Max komend weekend in Barcelona op een positieve manier geschiedenis zal schrijven. Alle voortekenen zijn goed en de auto’s van Verstappen en Ricciardo zijn in elk geval 100 procent gelijkwaardig.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Protected by WP Anti Spam