De Opel Cascada: behoorlijk veel auto voor je geld

Toegegeven, dit is niet het seizoen bij uitstek om het over cabriolets te hebben, maar voor deze maak ik een uitzondering: de Opel Cascada. Een auto die me vooral is bijgebleven dankzij z’n vormgeving.

De Opel wattes? Ja, precies. Dat was ook mijn reactie toen een neef ermee aan kwam rijden bij ons jaarlijkse familieweekend. Cas-ca-da dus, aangenaam kennis te maken. Even dacht ik dat het aan mij lag: hoe was het te verklaren dat een compleet Opel-model aan me voorbij was gegaan? Maar na een blik op de verkoopcijfers sinds de introductie in 2013 weet ik dat er iets anders aan de hand is: tot nu toe zetten pas 402 mensen hun handtekening onder een verkoopcontract en dat terwijl Opel na een aantal jaar van teruglopende verkoopcijfers met prima modellen de weg omhoog weer heeft gevonden; naast oudgedienden Astra en Zafira raken ook de compacte SUV Mokka en de kleine Adam een juiste snaar.

Grote en aantrekkelijke derrière met Insignia-trekken

Grote en aantrekkelijke derrière met Insignia-trekken

Daarmee blijft de vraag staan waarom zo weinig mensen de Cascada weten te vinden; aan het ontwerp en de specificaties kan het in ieder geval niet liggen. De vierzits-cabriolet is spannend getekend, ruim en buitengewoon luxe in vergelijking met succesvolle concurrenten als de Volkswagen Eos, Peugeot 308 CC en Renault Megane CC. ‘Misschien ligt het aan de rijeigenschappen,’ hield ik mijn neef plagend voor, die me daarop direct zijn sleutels overhandigde. ‘Voel zelf maar.’ Op weg naar de Cascada liet de eigenaar me eerst nog een van de leukste features zien: met een knop op de afstandsbediening open je in 17 seconden het linnen dak. Overigens kun je ook ná het wegrijden nog bedenken dat je liever dakloos de weg opgaat, mits je niet harder dan 50 km/h rijdt.

Lekkere sloffen in maat 19

Lekkere sloffen in maat 19

Tijdens onze rit over de uitgestrekte landwegen rond Marknesse viel me meteen op dat de Cascada buitengewoon stijf voelt voor een cabrio. Hij laat zich lekker in bochten zetten en torderen (verdraaien) van de carrosserie is bijna helemaal afwezig. Wat ik ook direct bedacht: mijn neef had moeten kiezen voor de 1.6 Turbo. De 1.4 Turbo ECOTEC die er nu in ligt, levert maximaal 120 pk op de voorwielen – waarbij moet worden aangetekend dat de door mij gereden auto een exemplaar van 2013 is; wie nu voor de 1.4 Turbo kiest, krijgt 20 pk meer (kennelijk zijn ze bij Opel tot dezelfde conclusie gekomen).

Maar de Cascada is eigenlijk ontworpen om naar te kijken. Parkeer hem op een Hollandse Dijk, klap een kampeerstoeltje open en schenk jezelf een kop thee in. O, rij er dan wel eerst een paar dagen mee door de modder: de Cascada is één van de auto’s die ik er gebruikt beter uit vind zien dan hagelnieuw en glimmend. En ik kan het weten. Toen ik vanmiddag op weg was naar een afspraak kwam ik er zowaar een in het wild tegen. Aan het kakelverse kenteken te zien, was dat nummer 403.