Een Lancia Fulvia is eens wat anders dan de toch wat meer geijkte klassieker van Duitse makelij. De prachtig gestileerde Fulvia is als kenmerk van het destijds vooruitstrevende Lancia voorzien van bijzondere techniek en bovendien het model dat Lancia op de rallykaart heeft gezet.
-------
Bekijk alle Lancia Fulvia occasions op Marktplaats.
-------
Lancia bouwde de Fulvia van 1963 tot 1976, met een facelift in 1969. Beide versies kwamen in drie modelvarianten op de markt: als de hier getoonde Coupé (vanaf 1965), als vierdeurs sedan (Fulvia Berlina) en als Fulvia Sport (eveneens vanaf 1965), voorzien van een geheel eigen ontwerp door het Italiaanse Zagato. De opvolger van de Lancia Appia is net als andere Lancia's uit die tijd vernoemd naar een Romeinse weg, in dit geval die tussen Turijn en Tortona. In 1972 volgde de onder regie van Fiat - dat Lancia in 1969 had overgenomen - ontworpen
Lancia Beta de Fulvia op.
Voorwielaandrijving
De Lancia Fulvia is gebaseerd op de grotere en in 1960 geïntroduceerde
Lancia Flavia. Beide hebben voorwielaandrijving wat in die tijd zeer vooruitstrevend was. Hetzelfde geldt voor de schijfremmen rondom en een geavanceerd onderstel. Tezamen met een laag gewicht (slechts 960 kilogram in personenautotrim) zorgde dit voor zeer dynamische rijeigenschappen, wat de basis vormde voor Lancia's eerste rallysuccessen. Met een Lancia Fulvia Coupé Rallye 1.6 HF won het merk in 1972 het wereldrallykampioenschap. Lancia liet daarbij iconen als de
Porsche 911 en de Renault Alpine A110 achter zich. Met auto's als de Stratos, de Lancia 037 en de Delta HF Integrale zou het merk de rallywereld nog twee decennia domineren.
Knalpijp
Het ontwerp van deze Fulvia Coupé kenmerkt zich door scherpe lijnen wat destijds eveneens een novum was. Dubbele ronde koplampen verlenen de voorkant een sportieve look, terwijl de achterkant onder een opvallende negatieve hoek staat. De kont is omlijst door een chromen rand en heeft karakteristiek gevormde achterlichten. De dunne, naar achteren priemende knalpijp stamt nog uit de tijd dat uitlaten niet in het ontwerp van een achterbumper werden weggewerkt.
1.2 V4
De, vergeleken met de Fulvia Berlina, kleinere Fulvia Coupé heeft een iets kortere wielbasis dan zijn vierdeurs broer. Voor aandrijving zorgt een 1,2 liter V4 met een maximaal vermogen van 80 pk. De compacte motor zorgt voor een goede verdeling van het gewicht over de voor- en achteras, wat positief bijdraagt aan de rijeigenschappen. Vanaf 1966 kwam de lichtere Fulvia HF op de markt. Dankzij toepassing van aluminium voor de motorkap en de kofferklep en plexiglas ruiten woog deze slechts 825 kilogram. Gedurende de levenscyclus van de Fulvia vergrootte Lancia de inhoud van de V-motor tot 1,6 liter waarbij het vermogen steeg naar 114 pk in standaarduitvoering en zelfs 132 pk voor een speciale sportversie, de Fulvia 'Variante 1016'.
Fulvia serie II
De hier afgebeelde Fulvia Coupé is van de tweede serie. Daarvan is de 1,3-litermotor gekoppeld aan een handgeschakelde vijfversnellingsbak. De aanbieder beschrijft hem als in “Perfecte staat, zowel optisch als technisch, zonder een spoor van roest.” Mooi is verder dat volgens de adverteerde veel historie/rekeningen aanwezig zijn.
Tweedehands Lancia Fulvia Coupé
De Lancia Fulvia Coupé is een zeldzaam model. Op dit moment staan op Marktplaats zo'n vijftien Lancia Fulvia occasions in deze variant te koop. Er is al een Lancia Fulvia Coupé voor 4.500 euro, maar dat exemplaar is volgens de verkoper restauratierijp.