Waters(t)of auto’s?

Elon Musk van Tesla is er helemaal uit. Terwijl de Westerse beschaving nog moet wennen aan het idee dat elektrisch rijden de toekomst is en er door de grote autofabrikanten hard wordt gewerkt aan brandstofceltechniek (waarbij een auto z’n eigen waterstofgestookte elektriciteitscentrale aan boord heeft), is de PayPal-tycoon reeds vijf stappen verder.

De brandstofcelauto is volgens Musk volstrekt kansloos en hij wil net als Richard Branson met verveelde toeristen de ruimte in. Intussen worstelen de auto-ontwikkelaars bij Tesla nog met de achterbank van de Model X die volgend jaar op de markt moet komen. Het fabriceren van comfortabele autostoelen blijkt lastiger dan gedacht, moest meneer Musk onlangs toegeven. Tsja, misschien moet je dan niet te hard zeggen dat Mercedes-Benz, VW, Honda en Toyota (om maar eens een paar gerenommeerde ‘achterbankfabrikanten’ te noemen) volledig op de verkeerde weg zijn met hun brandstofcelauto’s.

Tesla Motors Testdrive Berlin 2014

Tesla's Elon Musk.

Musk vindt dat waterstof een inefficiënte en gevaarlijke (!) energiedrager is. Je zou je natuurlijk ook kunnen afvragen hoe efficiënt het is om altijd een paar honderd kilo accu’s met je mee te slepen. Of hoe duurzaam de productie en vervolgens de bijzonder lastig te realiseren recycling van miljoenen accu’s nu eigenlijk is. Eigenlijk zouden we ons sowieso allemaal diep moeten schamen met onze iPhones die we na drie jaar weggooien. Nee, ik ga hier niet nog eens uitleggen waarom je het duurzaamst autorijdt met een goed onderhouden klassieker. Maar die 2,5 ton wegende Tesla Model S P85D met twee elektromotoren en het vermogen om in 3,4 seconden vanuit stilstand naar 100 km/h te accelereren heeft net zoveel met duurzaamheid te maken als het slopen van een windmolen die nog vijftien jaar meekan omdat je meer subsidie scoort als je een nieuwe neerzet.

Dan voelt een VW XL1 (die kost net als voornoemde Tesla trouwens ook een ton) veel beter. Dat is een mooi minimalistische, superlichte, supergestroomlijnde auto waarin je op 1 liter diesel daadwerkelijk 100 kilometer kunt rijden. Eat that, Elon!

07_Epke_Zonderland_Volkswagen_XL1

De minimalistische, supereconomische Volkswagen XL1.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Protected by WP Anti Spam