De distributieriem is een van de onderdelen die bij aanschaf van een tweedehands auto nogal eens voor hoofdbrekens zorgt. Omdat vervanging kostbaar is, doen we hier zijn geheimen uit de doeken.
Als we het over de
distributieriem hebben, ontkomen we niet aan een kleine technische les. Deze getande riem is een van de belangrijkste onderdelen van de motor. Hij drijft via de krukas de nokkenas aan die op zijn beurt de kleppen van de motor bedient. Allemaal termen die u misschien niet kent, daarom een korte uitleg. Een motor bestaat uit zuigers die in cilinders op en neer bewegen om het lucht-/brandstofmengsel aan te zuigen en na verbranding de uitlaatgassen af te voeren. Dat gebeurt via de eerder genoemde kleppen aan de bovenkant van de cilinders. De zuigers in de cilinders worden aangedreven door de krukas onderin de motor. De krukas en de nokkenas zijn met elkaar verbonden via de distributieriem die op het motortoerental ronddraait. De distributieriem wordt nogal eens verward met de v-snaar, maar dat is een ander onderdeel waar we de volgende keer dieper op in gaan.
Hier is een getande riem zichtbaar die twee bovenliggende nokkenassen aandrijft.
Kostbare schade
U kunt zich voorstellen dat er heel wat krachten op de riem komen te staan. Als de riem het begeeft, ontstaat al snel kostbare schade aan de motor doordat bijvoorbeeld de zuigers tegen de kleppen aan komen. Daarom raden fabrikanten aan de riem bijvoorbeeld bij 100.000 of 120.000 kilometer preventief te vervangen. Of na een bepaald aantal jaren, omdat de riem kan uitdrogen. Sommig onderhoud aan een auto kunnen handige mensen zelf doen, maar vervanging van de distributieriem hoort daar niet bij. Het is een specialistisch en tijdrovend werk. Vanwege dat laatste is vervanging dan ook kostbaar, al snel tussen de 350 en 600 euro. Meestal moet de
waterpomp eveneens preventief vervangen worden wat nog eens enkele honderden euro's kost. Het feit dat deze reparatie eraan zit te komen, kan dan ook een reden zijn dat iemand zijn auto verkoopt.
Riem of ketting
Omdat riemen slijten en fabrikanten steeds betere geluidsdemping toepassen, hebben steeds meer modernere auto's een distributieketting. Deze heeft dezelfde taak als de riem en is in principe onderhoudsvrij. Hyundai is een voorbeeld van een merk dat nog veelvuldig gebruik maakt van een distributieriem, maar BMW gebruikt bijvoorbeeld al sinds begin jaren negentig in al zijn modellen een ketting.
Dit is de distributieketting van een Volkswagen Golf IV. Opnieuw zijn de tandwielen van twee bovenliggende nokkenassen zichtbaar.
Waar op letten bij aankoop?
Als u een tweedehands auto gaat kopen is het van belang uit te zoeken of de auto een riem of een ketting heeft. Als het een riem is, moet u vervolgens uitzoeken wat de vervangingstermijn is en aan de verkoper vragen wanneer de riem voor het laatst is vervangen. Hier moet bewijs van zijn in de vorm van een reparatiefactuur of een sticker onder de motorkap. Een auto waarbij de riem nog vervangen moet worden is om die reden altijd minder waard.