De temperatuur tikt vandaag voor het eerst de twintig graden aan. Een mooi moment om ons eens te verdiepen in het autotype waarin je ongegeneerd van de zon kunt genieten. Wij gaan op zoek naar de vijf leukste roadsters voor minder dan 5.000 euro.
Er zijn verschillende manieren om dakloos te rijden. Je hebt open versies van normale auto's met een canvas dak (Saab 900 cabrio, Volvo C70, VW Golf cabrio), klapdakcabrio's (Peugeot 206 CC, Renault Mégane CC) en roadsters (Mazda MX-5, Toyota MR2). Deze keer staan roadsters centraal. Dit zijn sportieve tweezits cabrio's die vaak (maar niet per se) als cabrio zijn ontworpen. Bij een roadster gaan rijplezier en van de zon genieten hand in hand. Ze zijn compact en wendbaar, maar hebben geen achterbank en een nog kleinere kofferbak dan veel andere cabriolets. Voor een vakantie zijn ze dan ook minder geschikt. Volgende keer laten we een aantal
comfortcabrio's de revue passeren. Auto's waarmee je in alle rust langs de Nederlandse rivieren glijdt en waarin je genoeg bagage voor een vakantie mee kunt nemen.
1. Mazda MX-5 (vanaf 1989)
De auto die de roadster opnieuw op de kaart heeft gezet: dat is de
Mazda MX-5. Met achterwielaandrijving, een stevig onderstel en een communicatieve besturing is dit het ideale gereedschap om mee van de zon en bochtig asfalt te genieten. De Japanner is al vanaf 1989 op de markt, waardoor betaalbare Mazda MX-5 occasions ruim voorhanden zijn. Mocht je geen plek hebben om hem in de winter binnen te zetten, dan bieden voor dit model beschikbare hardtops een mogelijkheid om de kwetsbare canvas kap te beschermen. De eerste Mazda MX-5 had een 1,6-litermotor met slechts 116 pk, maar dat was genoeg om de slechts 955 kg wegende auto tot sportieve prestaties te verleiden. Latere versies kregen steeds meer vermogen, maar werden ook iets zwaarder. Op Marktplaats staan bijna honderd exemplaren te koop voor minder dan 5.000 euro.
2. MG F (1995-2005)
De
MG F (MG TF vanaf 2002) is een onbekende, maar onder liefhebbers terecht zeer gewaardeerde roadster. Dankzij de combinatie van een middenmotor (de motor ligt niet onder de motorkap, maar tussen de voor- en achteras, achter de stoelen) en achterwielaandrijving, biedt de MG F de rij-ervaring van een echte sportauto. De Engelse roadster is geleverd met een 1.6 en een 1.8 benzinemotor in vermogen variërend van 118 tot 160 pk. Ook dit was met 1.070 kg een lichtgewicht. Het blijft een bijzondere ervaring om bij stevig accelereren de motor achter je te horen en te voelen. Dat, gecombineerd met de directe besturing en een sportief onderstel, maakt de MG F een heel bijzondere auto. En de Engelse auto's zitten nog goed in elkaar ook, want ze zijn geproduceerd terwijl BMW eigenaar was van MG. Deze combinatie van eigenschappen maakt van de MG F dan ook een echte parel. En het mooie is dat MG F occasions in ruime mate voor handen zijn. Op Marktplaats komen er een dikke tachtig bovendrijven.
3. Toyota MR2 (1984-2007)
De
Toyota MR2 is zo mogelijk nog puurder en sportiever dan de MG F. Ook dit model volgt het middenmotorconcept met achterwielaandrijving. Toyota heeft drie generaties van de MR2 gebouwd. De eerste (vanaf 1984) en de tweede (vanaf 1989) waren zogenaamde targa's. Bij dit autotype is slechts het dakpaneel uitneembaar en blijft de c-stijl met de achteruit altijd overeind. Pas de hier afgebeelde derde generatie MR2 (1999-2007) was een echte cabriolet. De 1,8-litermotor levert 140 pk. De combinatie van een gewicht van slechts 1.050 kg en de neutrale wegligging maakt dat je op een circuitdag veel sterkere auto's voor kunt blijven. De MR2 is echter een stuk zeldzamer dan de Mazda en de MG. Op Marktplaats staan acht exemplaren te koop voor minder dan 5.000 euro. Is je budget groter, dan breidt het aanbod MR2 occasions van dit type zich uit tot dertig stuks.
4. Mercedes SLK (vanaf 1996)
De
Mercedes SLK is een roadster en een klapdakcabrio (de eerste sinds lange tijd) in één. Hij combineert het sportieve weggedrag van een compacte, achterwielaangedreven cabrio met het wintercomfort en het gemak van een cabrio met een stalen klapdak. De eerste generatie SLK arriveerde in 1996, de tweede in 2004 en de derde generatie is er alweer sinds 2011. Hij is geleverd met een keur aan vier-, zes en zelfs, vanaf de tweede generatie, achtcilinder benzinemotoren. Dat de derde generatie voor het eerst ook leverbaar is met dieselmotoren zegt iets over het minder sportieve karakter van de Benz. Dat blijkt ook uit de gegevens van het basismodel van de eerste generatie die we hier bespreken. Die Mercedes SLK 200 leverde een vermogen van 136 pk bij een gewicht van 1.270 kg. Het gewicht laat zich in deze auto voelen en ook de besturing en het onderstel zijn minder sportief dan van de drie hierboven beschreven voorgangers. Hoewel je bij een Mercedes cabrio al snel denkt aan onbetaalbaar spul, staan op Marktplaats toch al vijftig Mercedes SLK occasions te koop voor minder dan 5.000 euro.
5. BMW Z3 (1995-2002)
Net als bij de Mercedes SLK schuiven de basismotoriseringen van de
BMW Z3 wat meer op richting boulevardcruisers. Vooral het feit dat ze slechts aan twee personen plaats bieden en achterwielaandrijving hebben, maakt ze geschikt voor dit rijtje roadsters. Voor echt sportief rijgedrag moet je de versies met de sterkste motoren hebben, maar die zijn bij lange na (nog) niet verkrijgbaar voor dit geld. De basis-Z3 is slechts behept met een 1,8-litermotor van 115 pk. Bij een gewicht van 1.225 kg wordt het daarmee niet snel spannend. Net als bij de Mercedes (die de C-klasse als basis heeft) staat de BMW Z3 op een bestaand onderstel, dat van de BMW 3-serie Compact. Ook dit draagt er toe bij dat hij een minder puur rijkarakter heeft, omdat een auto die niet als cabrio is ontwikkeld meestal minder torsiestijf is dan een model dat wel vanaf de tekentafel als cabrio is bedoeld. Maar van de zon genieten en lekker sturen kan absoluut ook met de BMW Z3. En keuze is er bovendien genoeg met op Marktplaats momenteel vijftig beschikbare exemplaren.