Tijdens de aanstaande AutoRAI (17-26 april) beleeft de zesde generatie Volkswagen Transporter zijn wereldpremière. Dat betekent dat jonge Volkswagen Transporter occasions financieel weer een stukje interessanter worden. Wij vertellen je waar je bij aanschaf van een van de laatste twee generaties op dient te letten.
Als je op zoek bent naar een tweedehands personenbus, camper of bestelwagen, komt de Volkswagen Transporter vroeg of laat voorbij. Op Marktplaats staan momenteel
bijna 1.700 Transporters te koop, in allerlei soorten. De Volkswagen Caravelle en de Volkswagen Multivan zijn personenbusjes op basis van de Transporter. De Volkswagen California is al vele jaren de naam voor de campervariant. De Transporter zelf is er tenslotte met enkele of dubbele cabine en zelfs in verschillende lengtematen. Het overgrote deel bestaat uit diesels, maar er staan ook enkele tientallen exemplaren met een benzinemotor te koop en zelfs een handvol die op gas lopen.
Volkswagen T4 (1990-2003)
Zowel voor de vierde...
In het algemeen zijn bedrijfsauto's niet zo goed afgewerkt als personenauto's en de Transporter vormt daarop geen uitzondering. Volgens de pechstatistiek van de ADAC (de Duitse wegenwacht) staat de Transporter op het gebied van betrouwbaarheid weliswaar aan de top van zijn segment, maar over het hele wagenpark genomen presteert hij gemiddeld. Handig om te weten is in ieder geval dat de modellen vanaf de facelift in 1996 om een veelheid aan redenen stukken beter zijn dan de exemplaren daarvoor.
Kapotte turbo
Verder geldt dat de duurste potentiële problemen op het conto van een kapotte turbo van de dieselmotoren komen. Ook de slang naar de turbo kan nogal eens losschieten. Een andere kostbare reparatie betreft de revisie van de automaat. Door de trekkracht van de TDI-motoren zijn die daar vaak na 100.000 kilometer al aan toe: een grap die 2.000 euro kost. Ook de luchtmassameter, de dynamo en de startmotor geven de pijp nogal eens aan Maarten. Kijk daarnaast of de waterpomp niet lekt en het koelsysteem (radiateur, koelwaterslangen) goed functioneert. Om een kapitale motorschade te voorkomen moet de aandrijfriem door de vorige eigenaar tijdig zijn vervangen. Tenslotte is het brandstofverbruik iets om rekening mee te houden. Bij zowel de benzineversies als de diesels verbruiken de topmotoriseringen navenant meer (benzine +60 procent, de diesels +40 procent) dan de exemplaren met een gemiddeld vermogen. Op Marktplaats staat de
Volkswagen T4 te koop vanaf zo'n 1.000 euro.
Volkswagen T5 (vanaf 2003)
...als de vijfde generatie Volkswagen Transporter geldt dat latere bouwjaren betrouwbaarder zijn.
Hoewel de
vijfde generatie Volkswagen Transporter volgens de pechstatistieken duidelijk betrouwbaarder is dan zijn voorganger, geldt ook voor de T5 dat latere exemplaren (vanaf 2007) een betere keuze zijn. Tot en met bouwjaar 2006 vertoonden vooral versies met de 2.5 TDI-motor veel problemen zoals motorschade, een defecte waterpomp en scheuren in het uitlaatspruitstuk. Bij de uitvoeringen met 1.9 TDI-motor vormde de koppeling soms een hoofdpijndossier en tot bouwjaar 2005 gaf zelfs de handgeschakelde versnellingsbak wel eens de geest. Voorgaande zaken zijn door de Duitse wegenwacht geconstateerd. Bij de apk komen andersoortige problemen aan het licht. Daarbij vallen bovenmatige slijtage van de remmen, roestige uitlaten en elektronicaproblemen op.
ESP niet standaard
Verder is het handig om te weten dat ESP niet standaard was, dus als je prijs stelt op dit veiligheidsverhogende anti-slip-systeem, kun je hier op de tweedehandsmarkt gericht naar zoeken. In 2010 verscheen de gefacelifte Transporter op de markt. Deze is herkenbaar aan andere koplampen, een nieuwe grille en een gewijzigd interieur. In het algemeen kunnen we verder stellen dat een dieselmotor vanwege het hoge gewicht van de Transporter de beste keuze is. Als het toch benzine moet zijn, raden we de 2,0-liter viercilinder met 115 pk aan. Reken dan wel op een verbruik van minstens 11 l/100 km. Bij de diesels ligt dit tussen de 8 en 10 l/100 km. Prijzen op Marktplaats starten vanaf zo'n 3.000 euro, maar dan gaat het wel om exemplaren met drie, vier ton op de klok.