Aankooptips occasions: Peugeot 207 (2006-2012)

De Peugeot 207 vijfdeurs hatchback...
De Peugeot 207 had bij zijn komst in 2006 een zware last. Hij moest in de voetsporen treden van de 206. Die was net zoals zijn voorganger, de Peugeot 205, zo succesvol geweest dat Peugeot zijn levenscyclus steeds opnieuw verlengde met vernieuwde modellen. Sterker nog, een nazaat van de 206, Peugeot 206+ genaamd, liep nog de gehele levensduur van de Peugeot 207 mee in het programma. Desondanks maakte de 207 de hoge verwachtingen in eerste instantie meer dan waar. Het model kwam pas in het voorjaar van 2006 op de markt, maar veroverde dat jaar met stip een dertiende plaats in de nationale verkooplijst. Die binnenkomer bleek een opmaat voor twee ijzersterke jaren: zowel in 2007 als in 2008 bezette de Peugeot 207 overtuigend de eerste plaats in de totale verkopen. Daarbij liet de Fransman zwaargewichten als de Volkswagen Golf, Opel Corsa, Opel Astra en Volkswagen Polo achter zich. Na die tijd leek de 207 zijn kruit echter verschoten te hebben. Tot de komst van opvolger Peugeot 208 in 2012 ging het ieder jaar minder goed. Opvolger 208 heeft de opgelopen achterstand vooralsnog niet goed weten te maken.

Basis van de Citroën C3

De technische basis van de Peugeot 207 is door moederbedrijf PSA (waartoe ook Citroën behoort) ook gebruikt voor de Citroën C3 uit dezelfde periode. Het concern was echter wel zo slim om de 207 een duidelijk eigen gezicht te geven: het design is een evolutie van dat van de 206. De grootste verandering valt daarom in eerste instantie niet op: de 207 is maar liefst 21 cm langer dan de 206. Een aanpassing die echter op geen enkel vlak een enorme vooruitgang oplevert. Zo is de kofferbakinhoud met 270 liter slechts 25 liter groter dan die in de Peugeot 206.

Vier carrosserievarianten

Net zoals bij de 206 konden kopers van de Peugeot 207 kiezen uit vier carrosserievarianten: een drie- of vijfdeurs hatchback, een stationwagon (Peugeot 207 SW) en een cabrio, de Peugeot 207 CC. De Peugeot 207 SW was twaalf cm langer dan zijn voorganger en had een verder naar achteren geplaatste achterbank waardoor in dit model de achterpassagiers wel merkbaar meer ruimte hadden. De inhoud van de bagageruimte van de SW bedraagt, indien de achterbank is ingeklapt, een indrukwekkende 1.258 liter.

Ruim interieur

Het onderstel van de 207 is steviger afgeveerd dan dat van zijn voorganger, echter zonder overdreven hard te zijn. Het interieur is in vergelijking met de meeste concurrenten vrij ruim. De standaarduitrusting (Peugeot 207 1.4 XR) omvat onder meer centrale vergrendeling, elektrisch bedienbare ramen voor en stuurbekrachtiging. Airco was op het basismodel een optie van 960 euro. Op het gebied van veiligheid waren ABS airbags en zij-airbags standaard. Hoofdairbags kostten 300 euro en ESP was eveneens tegen meerprijs (680 euro) leverbaar. Op het gebied van botsveiligheid beoordeelde keuringsinstantie EuroNCAP de 207 met de maximale score van vijf sterren.

Benzine en diesels

Kopers konden kiezen uit viercilinder benzine- en dieselmotoren. Vermogens liepen uiteen van 73 tot 175 pk voor de benzinemotoren en 68 tot 112 pk voor de diesels. Voor de diesels zit het gemiddelde brandstofverbruik rond de 5 l/100 km, de benzineversies hebben een liter meer nodig.

Zeer betrouwbaar vanaf 2008

De statistieken van zowel de apk als de wegenwacht leveren voor de 207 een veel beter resultaat op dan van zijn voorganger, de Peugeot 206. In 2006 behaalde de 207 de maximale score bij de wegenwacht, het jaar daarna liet hij enkele steekjes vallen door onder meer lege accu's, kapotte dynamo's (bij de benzineversies) en storingen in het motormanagement. Vanaf 2008 zijn de modellen weer betrouwbaarder.

Versleten remschijven bij de apk

Zo positief zijn de beoordelingen van het totale aantal apk's niet. Hier vallen roestende uitlaten, kapotte verlichting, olielekkage en versleten onderdelen van de vooras negatief op. De achterste remschijven kunnen al na drie jaar versleten zijn. Roest aan dragende delen is daarentegen nog niet voorgekomen.

Conclusie

Samenvattend kunnen we stellen dat de Peugeot 207 vooral vanaf bouwjaar 2008 een stuk betrouwbaarder is dan zijn succesvolle voorganger. Verder is de 207 ruim en heeft hij een sportief, maar niet oncomfortabel rijgedrag. Minpunten zijn de afwerking van het interieur en de snel snel roestende uitlaten. Op Marktplaats staan momenteel bijna 1.300 207's te koop voor prijzen vanaf een kleine 3.000 euro.
...en de Peugeot 207 SW.

...en de Peugeot 207 SW.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Protected by WP Anti Spam