Aankooptips occasions: Renault Laguna II (2001-2007)

De tweede generatie Renault Laguna loste de eerste vanaf 2001 af. Nog meer dan bij andere auto's geniet hier het faceliftmodel (vanaf 2005) de voorkeur. De exemplaren van daarvoor hadden tal van problemen. Renault heeft de tweede Laguna in twee carrosserievarianten geproduceerd: als vijfdeurs hatchback en als vijfdeurs stationwagon, de Renault Laguna Grand Tour. Deze generatie Laguna was een van de eerste auto's met een zogenaamde smartkey als sleutel. Dit is een sleutelkaart met daarin een chip en een zender. De drager hiervan kan zonder een sleutel te hoeven gebruiken de auto openen als hij zich binnen enkele meters van de auto bevindt. Bij het verlaten van de auto vergrendelt deze zich automatisch. Deze nieuwe techniek vertoonde in de Laguna nog wel wat kinderziektes.

De motoren

Kopers konden kiezen uit een reeks viercilinder benzine- en dieselmotoren, en een 3.0 V6 voor het topmodel. Vermogens van de benzinevarianten bedragen 107 tot 207 pk, bij de diesels loopt het spectrum van 92 tot 173 pk. Een aan te bevelen motorvariant is de veel verkochte 2.0 16V benzinemotor met 135 pk. Hiermee bedraagt het gemiddeld verbruik in de praktijk ongeveer 9-9,5 l/100 km. Een stuk zuiniger is de 1.9 dCi-dieselmotor (geleverd in vermogens van 92 tot 130 pk): 6–7 l/100 km. Na de facelift van 2005 werden de eerste dieselmotoren voorzien van roetfilters.

Als eerste auto vijf sterren

De standaard veiligheidsuitrusting van de Laguna II bestaat uit airbags voor, opzij en hoofdairbags en ABS. In 2001 behaalde de Laguna als eerste auto de hoogste score van vijf sterren bij de botsproeven van EuroNCAP.

Onder het gemiddelde

Zoals al aangegeven overtuigt de tweede generatie Laguna op het gebied van kwaliteit niet. Op bijna alle onderdelen van de apk presteert deze auto onder het gemiddelde. Vooral het onderstel valt in negatieve zin op, waaronder de verschillende scharnierpunten van de vooras en de lagers in de achteras. Ook de bovenmatige remslijtage valt op.

Minst betrouwbaar in zijn klasse

De wegenwacht ziet duidelijk meer exemplaren van voor de facelift, dan erna. Zoveel zelfs dat deze auto's in de middenklasse op de onderste trede van de betrouwbaarheidsstatistieken belanden. Dit komt vooral op het conto van de elektronica. Na de facelift van 2005 zit de Laguna duidelijk beter in elkaar en krijgt hij het oordeel 'goed'.

Occasions

Op Marktplaats staan 700 Renault Laguna occasions van de tweede generatie te koop. Prijzen starten al vanaf zo'n 500 euro voor exemplaren met hoge kilometerstanden. Concurrenten van de Renault Laguna zijn de Citroën C5, de Ford Mondeo en de Opel Vectra. wk 30 Laguna achter

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Protected by WP Anti Spam