Aankooptips occasions: Alfa 147 (2000-2010)

Eind 2000 volgde de Alfa 147 de Alfa's 145 en 146 op. De compacte middenklasser won een jaar later de titel Auto van het Jaar, maar zoals we zullen zien, houdt die verkiezing totaal geen rekening met de houdbaarheid van een model. De Alfa 147 nam het op tegen toppers als de Seat Leon, de Renault Mégane en de Opel Astra. De Alfa 147 leunde technisch zwaar op de drie jaar eerder geïntroduceerde Alfa 156. De twee modellen tekenden samen voor de terugkeer van Alfa naar de traditionele merkwaarden, waarbij design en sportiviteit centraal stonden. De 147 kon dan ook bogen op de goede rijeigenschappen waar de 156 al sinds zijn introductie in 1997 om bekend stond. In de pers werd de Alfa 147 warm onthaald met de verkiezing tot Auto van het Jaar 2001 als gevolg.

Opgevolgd door de Alfa Giulietta

In vergelijking met concurrenten als de Volkswagen Golf en de Ford Focus was de Alfa 147 duidelijk compacter. Dit uitte zich in de hoeveelheid binnenruimte. De inhoud van de bagageruimte is met 260 liter vrij klein. In eerste instantie leverde Alfa de 147 alleen als driedeurs hatchback, de vijfdeurs hatchback volgde in 2001. In januari 2005 kreeg de Alfa 147 een facelift. Dit leverde een compleet nieuw front op met een duidelijk grotere grille en grotere koplampen. Ook de achterlichten groeiden in omvang. Een kleine twee jaar later volgden nog enkele wijzigingen waarna de 147 in 2010 door de Alfa Giulietta werd opgevolgd.

Veiligheid

De veiligheidsuitrusting van de Alfa 147 laat te wensen over. ABS, airbags voorin, hoofd-airbags en zij-airbags waren weliswaar aanwezig, maar het anti-slip systeem ESP was tot modeljaar 2006 uitsluitend optioneel beschikbaar. Bij de botsproeven van EuroNCAP behaalde de Alfa 147 slechts drie van de vijf sterren.

Alleen voorwielaandrijving

Alfa bood voor de 147 vooral viercilinder benzine- en dieselmotoren aan. Het vermogen van de diesels (allen met turbo) liep uiteen van 100 tot 170 pk, de benzinemotoren leverden vermogens van 105 tot 150 pk. Deze verbruiken gemiddeld 9,5 l/100 km, de diesels nemen genoegen met 6,5 liter per 100 km. Kortstondig (van 2003 tot 2006) was er ook een spectaculair topmodel: de Alfa 147 GTA. Deze 147 haalde 250 pk uit een 3.2 V6, maar gaf dat helaas alleen af aan de voorwielen waardoor de auto zijn krachten niet altijd even goed kwijt kon.

Motorschade

Dan de kwestie betrouwbaarheid. Alfa bevestigt met de knappe 147 helaas zijn matige reputatie, want de wegenwacht kent de 147 maar al te goed. Heeft u even? De lijst met potentiële problemen is lang en betreft veel verschillende onderdelen. Valt de 147 onderweg stil, hoop dan maar dat het een probleem is met de elektronica, want anders ben je aan de beurt. Motorschade door een gebroken drijfstang of gescheurde distributieriem (zowel bij de benzine- als de dieselmotoren) komt duidelijk vaker dan gemiddeld voor. Eveneens duur is schade aan de versnellingsbak of de sneller dan gemiddeld versleten koppeling. De wegenwacht constateert dat de kans op pech al na 100.000 kilometer aanzienlijk groter wordt. Ook de afwerking laat te wensen over. Potentiële kopers moeten letten op piepende portieren, kapotte airco's en lakproblemen. Daarnaast laat de centrale vergrendeling het nogal eens afweten en duikt er hier en daar altijd wel een rammel op.

Roest

Bij de apk hetzelfde beeld. Zo zijn alle lagers van de voorwielophanging beneden de maat en zijn de motoren vatbaar voor olielekkage. De remmen zijn daarentegen een positief punt. De uitlaat roest drie tot vijf keer zo vaak als bij zijn concurrenten. Roest is bij de jongere exemplaren van de Alfa 147 opvallend afwezig, terwijl oudere 147's juist extreem veel roest kunnen hebben.

Conclusie

De Alfa 147 behoort tot de knapste koppen van de klas, maar op de lange duur – en daar gaat het hier helaas om – is de kans veel groter dan gemiddeld dat je er problemen voor terugkrijgt. De afwerking en de betrouwbaarheid laten te wensen over. Daar tegenover staan een sportief karakter en een exclusieve uitstraling, want hoe vaak zie je tegenwoordig nou nog een Alfa 147 rijden? Op Marktplaats staan ruim 400 Alfa 147 occasions te koop. Prijzen starten al rond de 500 euro. Hoe zou dat nou komen? wk 28 Alfa 147 achter

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Protected by WP Anti Spam