Budgetbijteller: Volvo

Als er een merk is dat eind vorige eeuw kampioen was in het maken van auto’s met betrouwbare techniek en een tijdloos uiterlijk dan is het Volvo wel. Denk maar aan de oerdegelijke en ruime Volvo V70 en de oogstrelend charmante C70 van toen… Het leuke is dat deze auto’s er ook zijn met een vriendelijke bijtelling Nederland houdt van Volvo stationwagons. Elk nieuw geïntroduceerde Estate-model doet het steevast goed en is krap een jaar na de introductie op elke hoek van de straat te vinden. Eind jaren ’90 had de Volvo-klant onder andere keus uit de in Nederland gebouwde S40 en V40. Ook waren er de S70 en V70. Die laatste is de hoekige stationwagon met de rechtopstaande achterlichten. Dit model wordt veelal geassocieerd met een groot gezin, hockey en een labrador. Eerder ging ‘ie door het leven als 850 Estate en eigenlijk was dat dan weer de opvolger van de 240-serie.

Ultieme labrador-auto

V70R

Volop ruimte, volop kilometers maken, volop power en minimale bijtelling: Volvo V70R.

De V70 doet het al jaren goed in ons land. Je ziet ze nog vaak rijden. Logisch ook: deze Volvo’s zijn ruim, voorzien van veel luxe en bovendien heeft de techniek een zeer goede reputatie. Vaak kiezen de eigenaren van deze auto’s ervoor om de benzinemotor aan te sluiten op een LPG-tank. De motoren lijken niet kapot te krijgen en maken de naam van Volvo (betekent letterlijk ‘ik rol’) meer dan waar. Op Marktplaats kom je veel advertenties tegen van V70’s met kilometerstanden ver boven de vier ton. Ook de Volvo V40 (kleiner model stationwagon) is in ruime mate verkrijgbaar, maar deze auto heeft minder de reputatie een kilometervreter te zijn.

Elegante coupé

C70

Ook al zo lekker in het oranje: de Volvo C70.

In 1999 had Volvo ook iets heel speciaals in de prijslijst staan: de elegant vormgegeven C70 coupé. Het front van de auto is nagenoeg gelijk aan die van de S70 sedan en de besproken V70, maar vanaf de motorkap is alles anders. De coupé heeft een iconisch en strak design dat anno 2014 nog steeds niet uit de toon valt. Er was ook een cabrioversie. Later (2005) verving Volvo beide modelvarianten door een nieuwe C70 met stalen klapdak. Andere rariteiten uit het Volvo-kabinet van eind jaren ’90 zijn de S70 en V70R. Dit zijn niet gewoon hoekige Zweden: onderhuids schuilen brute pk-monsters met angstaanjagende prestaties en een strak rijgedrag.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Protected by WP Anti Spam